Sökning: "Läromedelsanalys historia"
Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys historia.
21. I never read, I just look at pictures : En multimodal bildanalys av läromedel i historia och religionskunskap för yngre barn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
22. Vems historia skrivs och undervisas? : En studie om hur romerna beskrivs i den svenska skolan över tid.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Då romerna har varit en marginaliserad, exkluderad och diskriminerad minoritet i majoritetssamhället Sverige, är studiens syfte att få en bild av hur romerna, beskrivs i den svenska skolan över tid. Studien utgör två olika undersökningar utifrån fenomenologi som teori och metodansats. LÄS MER
23. Det exceptionella Europas dominans : En postkolonial studie av läromedel för gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This work is a postcolonial study of educational books for the subject of history for upper secondary school. The purpose is to analyze to which extent the educational books fulfill the demands from the Swedish school curriculum to offer education which supports multiculturalism and international views. LÄS MER
24. Är England och USA de enda engelsktalande länderna? En läromedelsanalys av engelska läroböcker.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att i förhållande till eurocentrismen undersöka vilka engelsktalande länder som representeras samt hur de länderna framställs i läroböcker för ämnet engelska för årskurs 4–6. I studien har två frågeställningar besvarats vilka var: Vilka länder finns representerade i läroböckerna? och Hur framställs länderna i läroböckerna? Den teoretiska utgångspunkten för studien har utgått från teorier om eurocentrism. LÄS MER
25. Undervisningspraktik, kritik, och granskning: en kunskapsöversikt över svenska historieläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : In this paper we aim to answer the question: “What kind of teaching practice, criticism, and review is most prominent in the current research about Swedish history school books and literature ?”. Swedish school books was governed and quality controlled by the state and school ministry between the years 1938 and 1991. LÄS MER