Sökning: "Läromedelsanalys historia"

Visar resultat 6 - 10 av 79 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys historia.

  1. 6. Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i svenska historieläroböcker 1971-2021 : Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i tre svenska historieläroböcker från 1971 till 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :historia; Sovjetunionen; sovjetkommunism; kommunism; historiedidaktik; kalla kriget; läromedelsanalys; läroböcker;

    Sammanfattning : Målet för denna läroboksanalys är att undersöka hur Sovjetunionen och sovjetkommunismen framställts i tre svenska historieläroböcker från åren 1971, 1999 och 2021. Det relevanta innehållet från de olika läroböckerna har studerats genom ett funktionellt samt strukturellt perspektiv, för att se till vilket innehåll som framställs samt hur, och på vilket sätt läroböckerna och dess författare kan ha påverkats av den tid då de tillkommit. LÄS MER

  2. 7. Hur berättar din lärobok om Kina? : En diskursanalys av hur bilden av Kina konstrueras i svenska läromedel i historieämnet för högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Albin Geijer; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; eurocentrism; orientalism; Kina; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att fördjupa kunskapen om hur Kina och dess historia under åren 1839–1976 presenteras i svenska nutida läromedel i historia för årskurs 7–9. Källmaterialet är fem tryckta läromedel för högstadiet, och dessa analyseras genom diskursanalys. LÄS MER

  3. 8. Uppgång och fall : Läromedelsanalys om Sovjetunionen i komparation till Romarriket, Nazityskland och Jugoslavien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sarah Mizuno Helmertz; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Sovjetunionen; Romarriket; Nazityskland; Jugoslavien; historieskrivning; historiesyn; kapitalistisk realism; historiens slut;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka digitala läromedelstexter om Sovjetunionens kontroversiella historia och vidare i komparation till historieskrivningar om Romarriket, Nazityskland och Jugoslavien. De utvalda ämnesområdena innefattar olika grader av politisk känslighet och utgör samhällen som har uppstått och fallit under olika tidsperioder. LÄS MER

  4. 9. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  5. 10. Genus i läroböcker i ämnet historia : En kvalitativ läromedelsanalys av hur män och kvinnor framställs i bild och text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Doris Bosnjak; Savas Keisidis; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER