Sökning: "Läromedelsanalys matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 185 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys matematik.
11. Laborationer i naturvetenskapsundervisningen : En läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap kring i vilken omfattning och hur läromedel i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3uppmuntrar till elevlaborationer. Systematiska undersökningar lyfts fram i styrdokumenten som viktiga i den naturorienterande undervisningen. LÄS MER
12. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER
13. Representationer av bråk - en analys av två läroböcker för årskurs 5
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bråk är ett område inom matematiken som många anser är svårt. I screeningar har elever låga resultat inom området och många lärare tycker bråk är svårt att lära ut. Med detta som bakgrund väcktes mitt intresse för bråk. Jag ville titta på vad eleverna möter när de arbetar med bråk i sina läroböcker. LÄS MER
14. Läromedelsanalys: Textuppgifters påverkan på elevers förmåga att lösa matematiska problem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka utvalda svenska matematikläromedels och Skolverkets nationella provs textbaserade problemlösningsuppgifter inom området Taluppfattning och tals användning för att se om uppgifterna innehåller faktorer som påverkar elevers förståelse av textuppgifter. Studien genomfördes genom en läromedelsanalys där tre stycken svenska matematikläromedel samt nationella prov i matematik för årskurs 9 studerats. LÄS MER
15. Olika läroböcker men samma förutsättningar? : En kvalitativ intervju- och kvantitativ läromedelsanalysstudie om hur fyra läroböcker förbereder elever inför de nationella proven i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och i sådana fall hur innehållet i två läromedel för årskurs 3 förbereder eleverna inför de nationella proven i matematik. För att undersöka detta analyseras de två läromedlen Favorit matematik och Rik matematiks läroböcker för årskurs 3. LÄS MER