Sökning: "Läromedelsanalys metod matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys metod matematik.

  1. 1. Läromedelsanalys : en innehållsanalys av TRR-materialet utifrån ramverket FoNS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :grundskola; matematik; taluppfattning; FoNS; läromedel; TRR;

    Sammanfattning : Bakgrund  Taluppfattning är ett viktigt och centralt område för läraryrket eftersom det förekommer återkommande i den svenska grundskolans obligatoriska moment med särskild relevans för grundskolans lägre åldrar. Både inom den internationella forskningen och i den svenska grundskolan görs det mätningar och bedömningar av taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Arvidsson; Evelina Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Representationer; matematik; läromedel; bedömningsstöd.;

    Sammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER

  3. 3. En läromedelsanalys om lärarhandledningens värde  i undervisningen : Elevers utveckling av begreppsförmågan inom area och omkrets i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Bergdahl; Elina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :area; omkrets; begreppsförmåga; representationsformer; lärarhandledning; räknebok;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att undersöka hur lärandematerial kan möjliggöra utveckling i matematikundervisningen för geometrins område area och omkrets. Begreppsförmågan står i fokus i analysen eftersom tidigare forskning tyder på att de ämnesspecifika begreppen för area och omkrets kan vara en svårighet hos elever. LÄS MER

  4. 4. Lite snack och mycket imitativt resonemang : En läromedelsanalys av matematikläromedel för grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Jönsson; Viktor Myhr; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Resonemangsförmåga; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har en innehållsanalys gjorts av läromedel i matematik för årskurserna 3, 5 och 7, med fokus på den matematiska förmågan resonemang samt uppgifter för interaktion med andra. En kvantitativ metod har tillämpats för att koda uppgifter enligt Lithners (2008) ramverk för imitativt- respektive kreativt resonemang. LÄS MER

  5. 5. Lärande för hållbar utveckling : En innehållsanalys av läroböcker i biologiämnet för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Bergman; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; komparativ metod; begreppsramverk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap kring innehållsmässiga likheter och skillnader mellan läroböcker i biologi för årskurs 4-6 med fokus på hållbar utveckling.  Studien är en läromedelsanalys där fem tryckta läroböcker för undervisning i biologiämnet har studerats. LÄS MER