Sökning: "Läromedelsanalys metod"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys metod.

  1. 16. Läromedel i en allt mer polariserad tid : En studie om läromedlens framställning av de svenska ytterkantspartierna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Albin Norrgård; Alexander Malmstedt; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Ytterkantspartier; Vänsterpartiet; Sverigedemokraterna; läromedel; framställning; politiska skalor;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur de svenska ytterkantspartierna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, framställs och porträtteras i läromedel. För att undersöka detta har olika teman tagits fram utifrån de politiska skalorna och en semiotiskt-didaktisk analysmodell. LÄS MER

  2. 17. Varför skriva? : En kritisk diskursanalys av skrivandets syften i tre läromedel för Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Näslund; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; New Literacy Studies; skrivsyften; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Den samtida debatten om att unga skriver sämre än förr har fokuserat det samhälle- liga behovet av en befolkning med god skrivförmåga. Att samhället har behov av skrift och skrivande är bara ett av många syften med att skriva. LÄS MER

  3. 18. Bilden av drottning Kristina i tryckta och digitala läromedel för årskurs 4–6 i historia : En läromedelsanalys kopplat till historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nicole Hedenström Hamadeh; Amanda Jansson; [2021]
    Nyckelord :drottning Kristina; läromedelsanalys; historia; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel i historia framställer drottning Kristina. Två frågeställningar är centrala i studien: ”Hur framställs drottning Kristina i de utvalda läromedlen i förhållande till de perioder i hennes liv som analyseras?” samt ”Finns det skillnader i hur drottning Kristina framställs i de analyserade läromedlen och vari består i så fall dessa skillnader?”. LÄS MER

  4. 19. En läromedelsanalys om lärarhandledningens värde  i undervisningen : Elevers utveckling av begreppsförmågan inom area och omkrets i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Bergdahl; Elina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :area; omkrets; begreppsförmåga; representationsformer; lärarhandledning; räknebok;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att undersöka hur lärandematerial kan möjliggöra utveckling i matematikundervisningen för geometrins område area och omkrets. Begreppsförmågan står i fokus i analysen eftersom tidigare forskning tyder på att de ämnesspecifika begreppen för area och omkrets kan vara en svårighet hos elever. LÄS MER

  5. 20. Genrepedagogik i läromedel för svenska : En läromedelsanalys av fyra läromedel för årskurs fem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adelisa Kasapovic; Frida Alexandersson; [2021]
    Nyckelord :Läromedel; genrepedagogik; cirkelmodellen; grundskola; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Elever behöver lära sig skriva texter inom olika genrer för att kommunicera i samhället och yrkeslivet. En metod för skrivundervisning är den så kallade genrepedagogiken, som efter dess uppkomst i Australien på 80-talet har fått fäste i svenska klassrum. LÄS MER