Sökning: "Läromedelsanalys musik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys musik.
1. Multimodalt textskapande : En multimodal läromedelsanalys av läromedels erbjudna textskapande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Den text vi möter i samhället har förändrats, då vuxna och barn dagligen möter texter som består av olika modaliteter så som filmer, skrift, musik och illustrationer. Att skapa texter där olika modaliteter samspelar är inte helt okomplicerat och det krävs övning för att utveckla elevernas multimodala textskapande. LÄS MER
2. Genuskonstruktion inom musihisitorisk kurslitteratur : En kritisk diskursanalys av musikhistoriska läromedel inom högre utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Kvinnliga kompositörer och musikers plats i musikhistorien har varit och är en komplicerad fråga. Inte bara antalet kvinnor, men även sättet som kvinnor beskrivs kan bidra till oönskade effekter inom lärarutbildningen och den svenska skolan. LÄS MER
3. Digitalt läromedel : Läromedelsanalys ur ett sociosemiotiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera funktionen av och samspelet mellan semiotiska modaliteter i ett digitalt läromedel. Studien har utgått ifrån ett sociosemiotiskt perspektiv där människans behov av att tillsammans skapa betydelse ses som grunden. LÄS MER
4. Klassisk musik i grundskolans läromedel sedan 1946 och fram till idag : En läromedelsanalys ur ett historiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Barn i grundskolan känner igen klassisk musik i undervisningen från vardagliga sammanhang, exempelvis filmmusik, men är ofta omedvetna om sin kunskap. För att dessa barn och barn utan förkunskaper om klassisk musik ska få en förståelse, granskades olika läromedel som skulle kunna vara ett stöd. LÄS MER
5. En studie av kopplingen mellan matematik och kultur i gymnasiets A-kurs
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I kursplanen för gymnasieskolans A-kurs i matematik står det att eleven skall: "känna till hur matematiken påverkar vår kultur när det gäller till exempel arkitektur, formgivning, musik eller konst... LÄS MER