Sökning: "Läromedelsanalys religion"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys religion.

  1. 1. Mellan raderna - En kunskapsöversikt om synen på islam i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Odh; Emma Jacobsson; [2024]
    Nyckelord :Religious education; textbook; School textbooks; Islam textbooks; Läromedelsanalys; läromedel religion; islam; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This essay aims at examine the existing research on textbook analysis of Islamic studies in Swedish religious education (Religionskunskap) and the consequences this may have on education about Islam. The research questions this essay intends to answer are; How is Islam presented in different teaching materials according to previous research?, How are women in Islam portrayed in teaching materials according to previous research? and, What are the consequences of this portrayal of Islam according to previous research?. LÄS MER

  2. 2. Kvinnorna inom hinduismen och buddhismen : En läromedelsanalys om kvinnans framställning inom hinduism och buddhism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Rebecka Häll; [2024]
    Nyckelord :Kvinnor; hinduism; buddhism; genus; läroböcker; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : In this essay, seven textbooks in the subject of religion education at upper secondary school have been studied. The aim is to examine how these textbooks present women in hinduism and buddhism based on three categories; religious role, religious status and position in society and how the presentation based on the three categories has changed since 1998. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan vetenskap och religion i undervisningen i religionskunskap : En litteraturanalytisk samt intervjubaserad undersökning kopplad till undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Mälby; [2024]
    Nyckelord :Religion; vetenskap; gymnasieskolan; läromedelsanalys; religionsundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Under denna uppsats undersöks frågan om hur relationen mellan religion och vetenskap ser ut på gymnasieskolan idag. Uppsatsen syfte är att undersöka vad som prioriteras i undervisningen om religion och vetenskap för kursen religionskunskap 1 på gymnasieskolan. För att uppnå detta syfte formuleras tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Genusordning och jämställdhet i fyra religionsläromedel : En hermeneutisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emilia Ståhl; Filip Sterving; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; läromedelsanalys; religionsläromedel; genusordning;

    Sammanfattning : In today’s society there is a teaching dominated by teaching aids. Selander & Skjelbred (2004) describes the concept of teaching aids and define it as a resource for teaching and learning. The author highlights how teaching aids are referred to as collective names for textbooks, exercise books, reading books and dictionaries. LÄS MER

  5. 5. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER