Sökning: "Läromedelsanalys religion"

Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys religion.

  1. 21. Porträtteringen av Israel-Palestinakonflikten i läromedel för gymnasieskolan : En komparativ läromedelsanalys

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Ismael Zerroug Strömstedt; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; erbjuden mening; påbjuden mening; semiotik;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera hur Israel-Palestinakonflikten porträtteras i läromedel som används i religionskunskapsundervisningen i gymnasieskolan. I studien har jag undersökt hur tre olika läromedel som används i gymnasieskolan porträtterar konflikten med utgångspunkt i tre olika teoretiska ansatser för att urskilja subjektivitet, partiskhet och hur semiotik används för att insinuera underliggande meningar. LÄS MER

  2. 22. Ges plats för genusmedvetenhet i religionskunskapen? : En kvalitativ granskning av läromedel och intervjuer gällande undervisning för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanni Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Gender; Gender studies; Teaching materials analysis; Didactics; Teacher interview; Religious education; Genus; Genusstudier; Läromedelsanalys; Didaktik; Lärarintervju; Religionskunskap;

    Sammanfattning : This essay examines gender awareness in teaching materials for the Swedish upper secondary school’s religious education. The focus is on investigating a source material consisting of three different textbooks in religious education, and three teacher interviews. LÄS MER

  3. 23. Sekt eller samfund? Läroböckers skildringar av Jehovas vittnen : En komparativ och kvalitativ litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Hanna Svensson; [2020]
    Nyckelord :Jehovas vittnen; nyreligiös rörelse; läromedelsanalys; Jonas Otterbeck;

    Sammanfattning : Hur religion och andra livsåskådningar framställs i läroböcker är ett nödvändigt fält att vetenskapligt forska om. Vi lever i ett digitaliserat samhälle och kontinuerligt emottar ny information; sålunda har religionsämnet tillfallit att bli ett ytterst relevant läroämne. LÄS MER

  4. 24. Var är brudarna? : En studie om hur kvinnor framställs i digitala läromedel i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Ella Sjömak; [2020]
    Nyckelord :religionskunskap; digitala läromedel; kvinnor; religion; styrdokument;

    Sammanfattning : I denna studie granskades två digitala läromedel i religionskunskap för högstadiet och gymnasiet. Syftet med denna uppsats var att göra en kritisk läromedelsanalys med fokus på kvinnornas plats i digitala läromedel. LÄS MER

  5. 25. De små språken i det lilla språkets skola. En studie om hur minoritetsspråken framställs i läroböcker för svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Engla Stenberg; [2019]
    Nyckelord :Minoritetsspråk; Läromedel; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : År 2000 blev finska, meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch Sveriges officiella minoritetsspråk och det har sedan dess varit en del av den kunskap som eleverna ska få från skolan. Syftet med denna uppsats är att undersöka fyra olika läroböcker i svenska 2 med avseende på hur stor plats minoritetsspråken får i dessa böcker samt vad böckerna ger för information om minoritetsspråkens kultur, historia, religion och historia. LÄS MER