Sökning: "Läromedelsstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Läromedelsstudie.

  1. 1. Vad tror du på? : En läromedelsstudie om religionskunskapsundervisning som främjar religioners olika uttryck och praktiker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gina Makdesi; Tora Evinger; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; didaktik; religion; läroböcker; läromedelsbruk; jämförande religionskunskapsundervisni;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida läroböcker, dess tillhörande lärarhandledning samt läroplanen främjar synliggörandet av religioners olika uttryck och praktiker. Vidare avser studien undersöka på vilka sätt lärarhandledningar uppmanar till att genomföra en mer jämförande och tematisk religionskunskapsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Förlåta eller kritisera historien : En läromedelsstudie av nationella självbilder i läromedelsbeskrivningar av andra världskriget i svenska och finlandssvenska läromedel för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Olle Jernberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsstudier; andra världskriget; historia; åk 7–9; svenska och finlandssvenska läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att fördjupa förståelsen för hur några centrala händelser under andra världskriget framställs i svenska och finlandssvenska läroböcker i historia. Framför allt undersöks om läroböckernas innehåll präglas av en kritisk eller förlåtande hållning gällande de båda ländernas relation till Tyskland, finlandshjälpen, och finska krigsbarn. LÄS MER

  3. 3. Litteraturstudiets syften : En jämförande undersökning av uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnes läroböcker för kursen Svenska 1 med inriktning mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturstudiet; svenskämnestraditioner; läsarorienterade teorier; likvärdighet; Gy 2011; yrkesprogram; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnet i ett urval läroböcker inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. För att uppnå syftet formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader gällande uttryckta syften för litteraturstudiet i fyra utvalda läroböcker för kursen Svenska 1 inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. LÄS MER

  4. 4. ”Godmorgon! Sbah alsher! Roj bash!” : En kvalitativ komparativ läromedelsstudie om möjligheten till ett transspråkande och flerspråkigt arbetssätt i ett digitalt och ett analogt flerspråkigt läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Rydén Lidqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag möts elever från alla världens olika hörn i samma klassrum, vilket ställer höga krav på de olika professionerna i skolan att kunna möta denna mångfald på ett effektivt och givande sätt. Skolor och undervisning kan skilja sig beroende på vilken form av skola eller vilken plats i Sverige den är placerad. LÄS MER

  5. 5. Klivet upp till årskurs 4 : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsstudie inom engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; progression; lågstadiet; lexical coverage;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att synliggöra textböckers svårighetsnivå och progression. För att kunna genomföra detta ställdes två forskningsfrågor: (i) Vilken svårighetsnivå motsvarar de granskade textböckerna? Och (ii) I vilken utsträckning ökar läromedlens komplexitet mellan låg- och mellanstadiet? I den här studien analyserades sex olika textböcker från tre olika förlag, textböcker från samma serie avsedda för årskurs 3 och 4 användes. LÄS MER