Sökning: "Läromedlets påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Läromedlets påverkan.

  1. 1. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Svensson; Olle Hessle; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; multiplikation; årskurs fyra; Bernstein; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER

  2. 2. Genus inom skolämnet historia : En studie om män och kvinnors framställning i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedelsanalys; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka och jämföra framställningen av män och kvinnor i två olika historieböcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är: Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen i text? Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen på bild? Vilka likheter och skillnader finns det mellan hur kvinnor och män representeras i text och bild i de två läromedlen från lågstadiet respektive mellanstadiet? Studien utgår från Yvonne Hirdmans teori om genus, Annie Olssons fallstudie om läromedlets påverkan på elever, samt Britt-Marie Berge och Göran Widdings studie om mäns överrepresentation i text och bild. LÄS MER

  3. 3. Läromedlets påverkan på elevers förståelse för positionssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therezia Elmgren; Rebecka Olivensjö; [2022]
    Nyckelord :positionssystem; elevdiagnoser; läromedel i matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om användandet av olika läromedel påverkar elevers förståelse för positionssystemet. Vi tog fram en diagnos för elever i årkurs två för att kunna undersöka detta, dessa grupper använde två olika typer av läromedel, ett som är mer elevorienterat (talar genom läraren) och ett som är mera lärarorienterat (talar till läraren) genomförde diagnosen. LÄS MER

  4. 4. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Eriksson; Cornelia Hägg; [2021]
    Nyckelord :Elever; Förståelse; Matematikbok; Matematikundervisning; Struktur;

    Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER

  5. 5. En analys av läromedel för att upptäcka kommunikativ interaktion inom matematik i årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annie Stenfelt; [2019-03-11]
    Nyckelord :Lärobok; matematik; lärarhandledning; kommunikativ interaktion.;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka tre läromedel som består av en eller två läroböcker och tillhörande lärarhandledning, för att se hur stor del av läromedlen som berör den kommunikativa förmågan i förhållande till Skolverkets kursplan i matematik. Examensarbetet vill även analysera hur lärarhandledningen har en påverkan till hur kommunikativ interaktion inkluderas i undervisningen. LÄS MER