Sökning: "Läroplan 1969"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Läroplan 1969.

  1. 1. Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i svenska historieläroböcker 1971-2021 : Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i tre svenska historieläroböcker från 1971 till 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :historia; Sovjetunionen; sovjetkommunism; kommunism; historiedidaktik; kalla kriget; läromedelsanalys; läroböcker;

    Sammanfattning : Målet för denna läroboksanalys är att undersöka hur Sovjetunionen och sovjetkommunismen framställts i tre svenska historieläroböcker från åren 1971, 1999 och 2021. Det relevanta innehållet från de olika läroböckerna har studerats genom ett funktionellt samt strukturellt perspektiv, för att se till vilket innehåll som framställs samt hur, och på vilket sätt läroböckerna och dess författare kan ha påverkats av den tid då de tillkommit. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällsorienterade ämnen; samhällskunskap; läroplanstyper; utbildningsfunktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sabina Hedhag; [2021]
    Nyckelord :equality; gender; geography; education; jämställdhet; genus; geografi; undervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER

  4. 4. Skrivutvecklingens moment, kopplat till läroplanenfrån Lgr69 till Lgr11 med samspel till utvaldaläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; Läromedel; textanalys; ideationell struktur; barns utveckling; kursplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en textanalys där syftet är att granska hur skrivutvecklingen har framställts sigfrån läroplanen 1969, till den nuvarande läroplanen som började användas 2011. Detanalyseras också tre olika läromedel i relation till de olika läroplanerna för att se relationenmellan läroplanerna och läromedlet som förhåller sig till läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Vikingar, handelsmän eller plundrare? : En undersökning av hur vikingar gestaltas i läromedel för årskurs 4–6 under åren 1969–2010

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Albin Johansson; Max Rikardsson; [2021]
    Nyckelord :Vikings; Textbooks; Curriculum; Represent; Vikingar; läroböcker; läroplan; presentera;

    Sammanfattning : The meaning with this essay is to study and analyze the figuration of vikings in Swedish educational books during a period between 1969-2010, together with how the Swedish government's curriculums during the same time period have shaped the content of the educational books regarding the content of vikings. In order to be able to answer these questions a set criterion was formed before the writing started on the essay to form a foundation for the conclusions that were later formulated in the essay. LÄS MER