Sökning: "Läroplan för fritidshem"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden Läroplan för fritidshem.

  1. 11. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elvira Hörndahl; Malin Johansson; [2022-03-17]
    Nyckelord :En skola för alla; likvärdighet; tillgänglighet; tillgängliga lärmiljöer; delaktighet; inkludering; inkluderande lärmiljö; ; stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd; fysisk miljö; pedagogisk miljö och social miljö.;

    Sammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER

  2. 12. Lärare i fritidshemmets upplevelse av läroplanens funktion i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tobias Widman; Haris Hadzalic; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; förutsättningar; lärare i fritidshem; läroplan; läroplansteori; ramfaktorer; realisering; transformering;

    Sammanfattning : Fritidshemsverksamheten har sedan år 2016 fått ett eget kapitel i den svenska läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019a). Detta kapitel har medfört en större konkretisering av läraren i fritidshemmets yrkesuppdrag med beskrivning av syfte och ett centralt innehåll för verksamhetsplanering. LÄS MER

  3. 13. Möjligheter och utmaningar: Fritidslärares vardag med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Frida Hjerpe; Moa Thorell; [2022]
    Nyckelord :digital tools; leisure-time centre; leisure-time teacher; pre-conditions; attitude; multimodal learning; curriculum.; digitala verktyg; fritidshem; fritidslärare; förutsättningar; förhållningssätt; multimodalt lärande; läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidslärare beskriver sitt arbete meddigitala verktyg i fritidshemmet. Studien har ett multimodalt perspektiv på lärande, föratt förtydliga hur digitala verktyg kan fungera som verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Från Spotify till Lapp-Nils : En studie om att tekniskt lära sig spela Offerdalslåtar på fiol med inspiration från ett musiketnologiskt synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Brink Madeleine; [2022]
    Nyckelord :traditionsbärare; Lapp-Nils; Offerdal; folkmusik; musiketnologi; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Lapp-Nils, född 1804, var en samisk storspelman i Offerdal i Jämtland, vars låtar har levt vidare till idag, och utgör grunden för Lapp-Nilstraditionen. Syftet med denna studie är att tekniskt kunna spela fem låtar i Lapp-Nilstradition, samt att även få en ökad förståelse för kontexten kring Lapp-Nils. LÄS MER

  5. 15. Fritidslärares perspektiv på delaktighet för eleverna i årskurs 3-6 : Maktanalys av kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elina Vinrot; Linnéa Romlin; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Årskurs 3-6; Maktperspektiv; Pastoral makt; Delaktighet; Förhållningssätt och Utformning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur fritidslärare uppfattar och tolkar delaktighet och dess betydelse för elevernas vistelsetid på fritidshemmet i årskurserna 3-6. Ett begrepp som är centralt i studien är delaktighet. LÄS MER