Sökning: "Läroplan för särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Läroplan för särskolan.

  1. 1. Lärares attityder och arbete kring inkludering och anpassning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Engelbertsson; Maria Forslöf; [2020]
    Nyckelord :individintegrerade särskoleelever; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ undersökning; lärare; systemteori;

    Sammanfattning : I den här studien har fokus lagts på att ta reda på hur elever med en utredd intellektuell funktionsnedsättning (IF) fungerar och klarar att vara integrerade i grundskolan och det utifrån ett lärarperspektiv. Studiens syfte var att undersöka och lyfta fram kunskap om hur grundskollärare ser på sin undervisning i mötet med elever med diagnosen IF och att undersöka deras inställning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Nytta eller nyttig? : Elev och kropp i särskolan åren 1946–2011

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Carlbom; Marcus Malmstedt; [2020]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; läroplan; kropp; elev; civilisering; sinnesslö;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur synen på eleven och kroppen framställs i läroplanerna för särskolan åren 1946–2011. För att besvara studiens syfte användes fem frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Grundsärskolan som skolform utifrån några rektorers upplevelser och dess historiska perspektiv : Omsorg och kunskapsutmaningar i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Larsson; Åsa Malmstedt; [2018]
    Nyckelord :Compulsory special school; special education;  principals; students with special needs ; Grundsärskola;  specialundervisning;  rektorer;  elever med funktionsvariation  ;

    Sammanfattning : Särskolan har funnits i Sverige sedan mitten av 1950-talet, men som en egen skolform parallellt med grundskolan och med egen läroplan, är grundsärskolan relativt ung. Dock har dess verksamhet präglats av att inte vara tillräckligt kunskapsutmanande och anses istället anammat ett mer omsorgs fokuserat uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirko Cancelli; [2017]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; kamratlärande; nationella program; samarbete; samarbetslärande; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Cancelli, Mirko (2017). Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program. Specialpedagogikprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Jämförande analys av särskolans läroplaner 1990 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Svensson; [2017]
    Nyckelord :Läroplansanalys; Läroplan för grundsärskolan 2011; Läroplan för den obligatoriska särskolan; nivåmodellen; läroplansteori; läroplanskod;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att jämföra Läroplan för den obligatoriska särskolan med Läroplan för grundsärskolan 2011 genom en dokumentanalys och användandet av nivåmodellen utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att Läroplan för grundsärskolan 2011 är mer kunskapsbetonad, dessutom är den mer kortfattad och fokuserad i sin formulering i jämförelse med Läroplan för den obligatoriska särskolan som i sina skrivningar tar med förklaringar, beskrivningar och motiveringar. LÄS MER