Sökning: "Läroplan i förskolan Finland"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Läroplan i förskolan Finland.

  1. 1. Systematisk dokumentation av barns utveckling och lärande inom pedagogisk omsorg i Sverige och Finland : En vetenskaplig essä om två grannländers sätt att sammanställa barns lärprocesser

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Leila Brask-Jensen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The preschool curriculum obliges us working at preschool to systematically document the development and learning of children. Our premier policy document does not in detail explain how one should do the documentation. LÄS MER

  2. 2. Nu ska vi inte längre ha prinsessklänningar fine! : En fallstudie om förskollärares förhållningssätt gällande genusarbete på förskolan i Sverige och Finland

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Miettinen; [2018]
    Nyckelord :gender work; preschool; curriculum; gender patterns; transgender; genusarbete; förskola; läroplan; könsmönster; könsöverskridande;

    Sammanfattning : Gender in early childhood education is currently a discussed topic in the news and the subject also draws a lot of attention in the media in general. Different approaches to gender in preschools have brought both criticism and praise among custodians preschool teachers and within the community. LÄS MER

  3. 3. Finns leken med i läroplanen för förskolan? : En jämförande studie mellan Sveriges och Finlands styrdokument

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lodin; [2012]
    Nyckelord :curriculum; kindergarten; learning; pedagogy; play; preschool; teacher; förskola; förskollärare; lek; lärande; läroplan; småbarnsfostran;

    Sammanfattning : Sverige och Finland är två länder som ofta jämförs. Så även inom utbildning då media framställer finska barn som framgångsrika. Förutom hög status inom lärarprofessionen i Finland bekräftas framstegen i PISAs undersökningar där finska skolungdomar presterar höga resultat. LÄS MER

  4. 4. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  5. 5. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :Språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER