Sökning: "Läroplanen Lgr 11 studie- och yrkesvägledning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Läroplanen Lgr 11 studie- och yrkesvägledning.

  1. 1. UTMANINGAR I ARBETET MED LIKVÄRDIGHET AV STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDNING FÖR ÖKAD VALKOMPETENS : En intervjustudie med studie-och yrkesvägledare i grundskolan omarbetssätt och likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Lindell; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; valkompetens; likvärdighet; ungas karriärlärande; social bakgrund; Careership; habitus; Lgr 11; Skolverkets Allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning.;

    Sammanfattning : Unga ställs inför ett stort utbud av utbildningar och ett arbetsliv i ständig förändring. Forskning visar att behovet av att stärka ungas valkompetens har ökat. Att välja utbildning, och samtidigt veta vad man vill göra längre fram, är svårt för ungdomar. LÄS MER

  2. 2. Måluppfyllelsen i grundskolan ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Edeslätt; Blerina Shala; [2014]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; Måluppfyllelse; Arbetsmetoder; Bakgrundsfaktorer; Samarbete;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar upp frågan om hur studie- och yrkesvägledare i grundskolans senare årskurser arbetar med de elever som inte når målen enligt läroplanen för grundskolan, LGR 11. Enligt LGR 11 så är det hela skolans ansvar att arbeta aktivt med elevers måluppfyllelse, men hur arbetar man då med detta som studie- och yrkesvägledare?Intresset för forskningsområdet fick vi som författare av debatten kring elevers måluppfyllelse där det kom rapporter om att antalet elever som inte nådde måluppfyllelsen i den svenska grundskolan ökade. LÄS MER

  3. 3. Finns det mål och mening med vår färd? : Hur lärare i grundskolan kan beskriva och resonera kring studie- och yrkesvägledning som ett ansvar för hela skolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :William Lindo; Josefin Skugge; [2014]
    Nyckelord :guidance and counselling; teachers; whole school approach; street-level bureaucracy; implementation; studie- och yrkesvägledning; lärare; hela skolans ansvar; närbyråkrat; implementering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundskolan tänker kring, och beskriver hur de arbetar med, studie- och yrkesvägledning inom ramarna för det som i läroplanen (Lgr 11) beskrivs som ett ansvar för hela skolan. Studien genomfördes med kvalitativ metod i form av intervjuer med åtta lärare på sammanlagt fyra grundskolor inom Stockholms län. LÄS MER

  4. 4. Hela skolans ansvar - en undersökning om samarbetet inom studie- och yrkesorienteringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vesna Jakse; Malin Wollenberg; [2012]
    Nyckelord :kommunikation; konstruktivism; organisation; studie- och yrkesorientering; studie- och yrkesvägledning; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på om studie- och yrkesvägledare och lärare, i och med att den nya skollagen och läroplanen (Lgr 11) har införts, arbetar utifrån att studie- och yrkesorienteringen är hela skolans ansvar. Vi vill undersöka detta, eftersom det gemensamma ansvaret är något som i formuleringsarenan länge har framförts som viktigt, men som inte har haft det genomslag på realiseringsarenan som det var tänkt från början. LÄS MER