Sökning: "Läroplansteori frågeställningar"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden Läroplansteori frågeställningar.

  1. 11. Hedersrelaterat våld och förtryck enligt Lgr22 : En studie om rektorers uppfattningar och förberedelser av läroplansändringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Bolin; Fredriqa Runfors; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteori; utbildningsförändring; Lgr22; hedersrelaterat våld och förtryck; initiering; implementering; formuleringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några rektorer ser på de ändringar i Lgr22 som behandlar ämnet hedersrelaterat våld och förtryck, samt hur de ämnar implementera dem på sina skolor. Regeringens fleråriga satsning för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck har för skolans del resulterat i en ny läroplan som trädde i kraft höstterminen 2022. LÄS MER

  2. 12. Jakten efter likvärdighet i Stockholms grundskolor : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring målsättningar, tillämpningar och påverkande faktorer.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Leek; Kirsti Kalliokoski; [2022]
    Nyckelord :Equivalence Objectives Goals Purpose Teachers PE teachers Physical education PE Frame factors View Interpretation Attitud Curriculum theory Curriculum; Likvärdighet Målsättning Målsättning Syfte Lärare idrottslärare Idrott och hälsa Ramfaktorer Uppfattning Tolkning Attityd Läroplansteori Läroplan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet tolkar målsättningar i ämnet idrott och hälsa utifrån styrdokumenten, samt hur dessa tillämpas i undervisning i förhållande till påverkansfaktorer för att sträva efter en likvärdig undervisning. Frågeställningarna är: (1)Vilka målsättningar har lärare i ämnet? (2)Hur arbetar lärare för att uppfylla dessa mål och sträva efter en likvärdig undervisning? (3)Vilka faktorer påverkar lärares mål med undervisning?   Metod:  Eftersom studien syftar till att undersöka lärarnas tolkningar och upplevelser valdes en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 13. Specialidrottslärares bedömningspraktik : Legitimerade lärares resonemang om bedömning och betygsättning i kursen idrottspecialisering 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Christian Johansson; [2022]
    Nyckelord :specialidrott; NIU-fotboll; kunskapskrav; centralt innehåll; läroplansteori; bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur legitimerade lärare i ämnet specialidrott inriktning fotboll resonerar om bedömning och betygsättning i kursen idrottsspecialisering 1, utifrån kursens centrala innehåll om ”taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling”. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med fem legitimerade specialidrottslärare. LÄS MER

  4. 14. Utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO i årskurs 5–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ghada Abushaqfa; Soha Saad; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever i grundskolan; inkludering; skolspråk; ämnesspråk och studiehandledning på modersmålet.;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO och dess lösningar. Studiens frågeställningar är: Hur anpassar SO-lärare sin undervisning till nyanlända elever i klassrummet? Vilka utmaningar möter lärare med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO? Vilken fortbildning erbjuds SO-lärare, för att kunna inkludera nyanlända elever? De teorier som används är det sociokulturella perspektivet och läroplansteori. LÄS MER

  5. 15. Hur blir bedömningar likvärdiga, jämlika och inkluderande? : En studie om gymnasielärares syn på bedömningsarbetet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Filip Varenhed; Frida Williamsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Betygsättning; Formativ bedömning; Summativ bedömning; Likvärdig bedömning; Inkludering; Jämlikhet; Idrott och hälsa lärare;

    Sammanfattning : Idag kan det vara problematiskt att bedöma och betygsätta elever i alla ämnen. Idrott och hälsa är ett komplext ämne där bedömning och betygsättning blir extra svårt eftersom det är ett praktiskt ämne som ska bedöma elevers rörelsekvaliteter. LÄS MER