Sökning: "Lärplattan."

Visar resultat 16 - 20 av 148 uppsatser innehållade ordet Lärplattan..

  1. 16. Lärplattan, främjande eller hindrande? : En litteraturstudie om multimodalt lärande genom användandet av lärplattan i undervisningen i svenska årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; Julia Petterson; [2022]
    Nyckelord :multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; grundskola; lågstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie belyser vilka hinder som kan uppstå när man arbetar multimodalt genom lärplattan i lågstadiet i ämnet svenska, men även i vilka sammanhang det kan främja elevers inlärning. Detta visar i sin tur resultatet av vad multimodalt lärande ger, samt varför lärplattan kan ses på olika sätt i lärandet. LÄS MER

  2. 17. Digital väsentlighet i en hybrid verklighet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av digitala verktyg i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jesper Wall; Tobias Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; förskola; samspel; sociokulturellt perspektiv; undervisning; utbildning; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar förskollärares uppfattningar kring möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i undervisning. Studien behandlar även konsekvenser förskollärare anser digitala verktyg har på barns samspel. Studiens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Lundkvist; Heidi Ramström; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; barn; erfarenhet; flerspråkighet; förskollärare;

    Sammanfattning : Kultti (2014) beskriver att när det kommer till det flerspråkiga barnets lärande så sker mycket av den språkliga dimensionen i förskolans lärmiljö. Läroplanen för förskolan belyser en likvärdig utbildning för barnet där språket och utvecklingen hör ihop (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 19. Lärplattans betydelse för utveckling av skrivförmågan : En litteraturstudie om användandet av lärplattan i skrivundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Damjan Milenkovic; Vilma Melin; [2021]
    Nyckelord :årskurs F-3; lärplatta; skrivförmåga; applikationer; samarbete;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien lyfter fram hur lärplattan används för att utveckla skrivförmågan i årskurs F-3. Samhällets digitalisering är i ständig utveckling, därför är det av vikt att skolan möter denna utveckling då lärare har som uppdrag att integrera digitala skrivverktyg i undervisningen. LÄS MER

  5. 20. "Det kallas lärplatta" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av lärplattan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josephin Neuendorff; Hedvig Linde; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; IKT; digital kompetens; lärplatta; Lpfö 18; fenomenologi;

    Sammanfattning : I Läroplanen framgår det att förskolan ska ge barn förutsättningar att använda digitala verktyg och att utveckla en adekvat digital kompetens (Lpfö 18, 2018, s. 9). Det krävs således en kompetens hos pedagoger verksamma i förskolan för att nå upp till de ökade kraven som ställs på förskolan. LÄS MER