Sökning: "Lärprocesser"

Visar resultat 21 - 25 av 475 uppsatser innehållade ordet Lärprocesser.

  1. 21. ESTETISKA LÄRPROCESSER SOM METOD FÖR ATT UTVECKLA ELEVERS TEMPUSANVÄNDNING I SKOLÄMNET ENGELSKA : En interventionsstudie i en svensk grundskola i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paulina Forsén; [2023]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; English tempus; year 4; the socio-cultural perspective.; Estetiska lärprocesser; engelskt tempus; årskurs 4; det sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The study is about aesthetic learning processes in the subject English. The purpose of the study is to investigate whether aesthetic learning processes in the form of drama can contribute to a development in fourth graders’ command of grammatical tense in English. LÄS MER

  2. 22. Skolans bild av estetiska lärprocesser : En jämförande analys av skolverkets ramar för estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joakim Myllgren; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Estetiska lärprocesser; synen av; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om läroplanens språkbruk kring de estetiska lärprocesserna har förändrats samt om utrymmet har minskat för estetiska lärprocesser. En tematisk analys har med hjälp av den didaktiska teorin kring estetiska lärprocesser gjorts av läroplanen från 1994 samt läroplanen 2011. LÄS MER

  3. 23. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  4. 24. “Jag kallar arbetet med dessa estetiska uttrycksformer kommunikationskultur.” : En kvalitativ studie om dans och drama i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ana Ester Rosgrim; Renata Lima; [2023]
    Nyckelord :Dance; drama; aesthetic learning processes; sociocultural theory; zone of proximal development; Dans; drama; estetiska lärprocesser; sociokulturella teori; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Dans och drama är viktiga delar i vad estetiska ämnen erbjuder men trots detta uteblir de från många förskolor, används sporadiskt eller bara som hjälpmedel för att undervisa andra ämnen. Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärarna och kulturpedagogerna beskriver användningen av estetiska uttrycksformer som dans och drama i undervisningen och varför dessa estetiska uttrycksformer ofta uteblir. LÄS MER

  5. 25. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER