Sökning: "Lärteorier"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet Lärteorier.
11. Autentiska texter i spanskundervisningen. En kvalitativ undersökning om fem spansklärares syn på att använda autentiska texter.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texteri spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska texter, ivilken utsträckning de använder dem, vilka för- och nackdelar de finner samt om de försöker övervinnaeventuella svårigheter med att använda autentiska texter, och i så fall hur. LÄS MER
12. ”Snö! Det betyder vit som snö!” Vuxna kursdeltagares och lärares reflektioner över ett läromedel för läs- och skrivinlärning (i relation till läromedelsforskningen)
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I det här specialarbetet studeras läromedlet Svenska och mycket mer /ABC, som används i den grundläggande alfabetiseringsundervisningen i sfi, utifrån ett interaktionistiskt perspektiv på text med en hermeneutisk teoriram. Med utgångspunkt i det interaktionistiska perspektivet har fyra kursdeltagare och fyra lärare i den grundläggande sfi-utbildningen intervjuats om hur de uppfattar läromedlet och vad de finner som lätt eller svårt med det. LÄS MER
13. Lärande och dataspel : Hur kan lärteorier användas för att främja lärande under dataspelande?
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur etablerade lärteorier hämtade från det pedagogiska forskningsfältet kan påverka inlärningen i dataspel. Ett spel togs fram i två versioner baserade på det sociokulturella perspektivet på lärande respektive behaviorism. LÄS MER
14. Smartboard och lärande - Fyra lärares reflektioner kring smartboardanvändande i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att undersöka hur lärare ser på smartboard och lärande. Då smartboard är ett tekniskt redskap som finns i många klassrum anser vi att det är relevant för vår yrkesroll att känna till dess pedagogiska fördelar och nackdelar. LÄS MER
15. Skoldisciplin : En komparativ studie mellan Sverige och England
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Vi har under vår verksamhetsförlagda del av vår lärarutbildning observerat att många lärare haft stora problem med att komma tillrätta med elevers bristande sociala kompetens. I samtal med lärare, mentorer, elever men också med människor utanför skolan har vi blivit uppmärksammade på det faktum att samtliga önskar att skolans lärandemiljö skall präglas av lugn och trygghet och att grunden för detta bygger på ett gemensamt socialt förhållningssätt. LÄS MER