Sökning: "Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie.
1. BRAVKOD för engelska : Vilken effekt har träning med BRAVKOD för engelska på avkodningsförmågan?
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap kring hur materialet BRAVKOD för engelska påverkade avkodningsförmågan hos elever som uppvisade svårigheter i engelska och hade läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studien genomfördes som en interventionsstudie i RtI-modellens lager 3. LÄS MER
2. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER
3. Morfologiskt baserad intensivundervisning och upprepad läsning i åk 4 – en jämförande interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Abstract This study examines intensive training with repeated reading, compared to intensive training in morphological knowledge among pupils who experience reading difficulties in grade 4. The focus is on decoding ability, spelling and word comprehension. LÄS MER
4. Intensiv lästräning med läslistor : En interventionsstudie med Wendick-modellen i årskurs 7
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur intensiv lästräning med läslistor kan förändra avkodningsförmågan hos elever med avkodningssvårigheter i årskurs 7. Vidare syftade studien till att undersöka elevernas upplevelse av att lästräna med läslistor samt huruvida deras läsmotivation påverkas. LÄS MER
5. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER