Sökning: "Läs och språkutveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 176 uppsatser innehållade orden Läs och språkutveckling.
21. Digital teknik i elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt har varit att beskriva vad det samlade kunskapsområdet säger om hur digital teknik används som ett språkutvecklande hjälpmedel. Genom en systematisk litteratursökning valde vi ut de artiklar som vi ansåg vara relevanta för vår frågeställning. LÄS MER
22. Goda språkstrategier i samhällskunskap på högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att kombinera svenskämnet med samhällskunskap kan bli en framgångsrik undervisningsmetod, visar den samlade språkstrategiska forskningen. Ämnesövergripande undervisning har flera fördelar för läraren. Elevens förmåga, behov av stöttning och kunskapsmål, kan bedömas utifrån fler perspektiv. LÄS MER
23. Ett utvecklat ordförråd: med högläsning som en didaktisk metod
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna litteraturstudies syfte är att ta reda på vad forskning säger om hur lärare använder sig av högläsning i svenskämnet som en didaktisk metod och hur detta påverkar elevers ordförråd. Högläsning kan ske på olika sätt men i detta fall menas det att en person så som en lärare läser upp en bok eller en text högt. LÄS MER
24. Tjugofyra är lika med fyra tjugo : En kvalitativ studie om matematik-och språklärares uppfattningar om matematikundervisning på ett främmande språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva uppfattningarna hos fyra gymnasielärare avseende undervisning i matematik på för ett eleverna annat språk än deras modersmål. Denna kvalitativa studie har genomförts med fyra semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod, två intervjuer med matematiklärare, en intervju med en språklärare och en intervju med en språk- och matematiklärare. LÄS MER
25. Språket – Nyckeln till livet : En studie om kartläggningsmaterialet Hitta språket utifrån ett syntetiskt och analytiskt synsätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka Skolverkets kartläggningsmaterial Hitta språket och dess uppbyggnad. För att kunna undersöka hur Hitta språket är uppbyggt har vi genomfört eninnehållsanalys med utgångspunkt i de syntetiska och analytiska synsätten på språkutveckling. LÄS MER