Sökning: "Läs- och skrivutveckling elever med utvecklingsstörning"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Läs- och skrivutveckling elever med utvecklingsstörning.

  1. 1. Se bortom elevers svårigheter : En studie om elevers möjligheter till skrivande i Grundsärskolans träningsinriktning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Pettersson; Åse Taawo; [2016]
    Nyckelord :skrivande; skriftspråklighet; litteracitet; läs- och skrivutveckling; Grundsärskolans träningsinriktning; träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : För delaktighet i dagens informationssamhälle krävs det gedigna kunskaper i det skrivna språket hos varje enskild individ. Elever i grundsärskolans träningsinriktning kommer alltför sällan i kontakt med skrivundervisning. LÄS MER

  2. 2. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Carström; Cathrine Johansson; [2015]
    Nyckelord :“Write to Read”; participation; compulsory special schooling; motivation; sociocultural perspective; special needs education and pedagogy; special needs teacher; special schooling for pupils with severe intellectual disabilities; development and learning; Att skriva sig till läsning ASL ; delaktighet; grundsärskola; motivation; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; speciallärare; träningsskola; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER