Sökning: "Läs- och skrivutveckling hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Läs- och skrivutveckling hos barn.

  1. 1. Läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Strömberg; [2022-02-07]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; lärarkompetens; fonologisk medvetenhet; metoder;

    Sammanfattning : En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är viktig för att eleverna skall lyckas i sin läs- och skrivutveckling och deras stöd och resurser till eleverna har en stor påverkan. LÄS MER

  2. 2. ”Modersmål för mig är en del av livet, en del av människan” : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger resonerar kring betydelsen och utvecklandet av modersmålet hos barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Narin Hassan; Gulara Mirbaghirov; [2021]
    Nyckelord :Multilingual; preschool; communication; mother language; language development methods; Flerspråkiga; förskola; kommunikation; modersmål; språkutvecklande metoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolans pedagoger resonerar kring betydelsen och utvecklandet av modersmålet hos barn med annat modersmål än svenska. En kvalitativ forskningsansats valdes med semistrukturerade intervjuer. Åtta pedagoger som deltog i studien bestod av förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  3. 3. Läsande och skrivande i förskoleklassen : En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Förskoleklassen; Hitta språket; Lgr11; Fenomenografi; Sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda hur lärare erfar arbetet med läs och skrivutveckling utifrån de nya skrivelserna i Lgr11, tillsammans med bedömningsstödet Hitta språket i den obligatoriska förskoleklassen. Studien har en teoretisk utgångspunkt inom det sociokulturella perspektivet och metoden grundar sig i fenomenografin. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns inte någon metod som passar alla elever” : En intervjustudie om lärares uppfattningar om nyinlärning och att förebygga läs- och skrivsvårigheter utifrån Wittingmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Paulina Lindahl Skog; [2017]
    Nyckelord :Witting method; reading and writing difficulties; new learning; Wittingmetoden; läs- och skrivsvårigheter; nyinlärning;

    Sammanfattning : Som pedagog behöver man ha kunskap om olika läs- och skrivinlärningsmetoder för att kunna stötta eleverna så bra som möjligt i deras läs- och skrivutveckling. Alla elever är olika och har olika erfarenheter och behov när de börjar skolan. LÄS MER

  5. 5. Förebyggande arbete med läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om förskollärares och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med läs- och skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hjärner; My Daniels; [2015]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärare och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling och uppfattningar om möjligheten att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan. Forskning har visat att det är möjligt att redan i förskoleåldern identifiera barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER