Sökning: "Läs-och skrivutveckling andraspråkselever"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Läs-och skrivutveckling andraspråkselever.

  1. 1. Andraspråket på andra plats : Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Dahlander; Emelie Lövqvist; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråk; lågstadiet; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten grundar sig i viljan att kunna stötta elever i deras läs-och skrivutveckling på ett andraspråk så bra som möjligt och därav en nyfikenhet på hur forskningen kring det ser ut. Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka och analysera hur forskningsfältet för läs-och skrivutvecklingen på ett andraspråk ser ut för elever i åldrarna 6–10 år. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers användande av digitala verktyg inom läs- och skrivundervisning : En enkät- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Israelsson; [2017]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dator; iPad; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vad pedagoger har för erfarenheter av att använda sig av digitala verktyg i undervisningen av andraspråkselever och elever med läs – och skrivsvårigheter samt hur det påverkar inlärningen. Syftet är även att ta reda på hur pedagogerna beskriver hur digitala verktyg gynnar läs -och skrivinlärningen. LÄS MER

  3. 3. Andraspråkselevers läs- och skrivutveckling : – En läromedelsanalys av och jämförelse mellan två läroböcker för årskurs 2 i Svenska och Svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Hammenfors; Berwell Teclemariam; [2017]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Andraspråksinlärning; Svenska; Svenska som andraspråk; Kursplan; Läromedel;

    Sammanfattning : Skolors arbete med utvecklingen av elevers läsförståelse och skrivförmåga har visat sig brista inom båda ämnena svenska och svenska som andraspråk då eleverna inte får tillräckligt goda möjligheter att utveckla sin läs- och skrivförmåga. Första- och andraspråkselever har även olika språkliga förutsättningar vid inlärningen av det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av andraspråkselevers läs- ochskrivundervisning i ämnet svenska : En intervjustudie med lärare i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nordgren; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; läs- och skrivundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att se hur undervisningen i ämnet svenska i årskurs 1–3 bör organiseras för att främja andraspråkselevers läs- och skrivutveckling. Utifrån syftet har metoder som används i undervisningen för att främja andraspråkselevers läs- och skrivutveckling och eventuella faktorer som lärare behöver ta hänsyn till lyfts. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers läs- och skrivutveckling : En litteraturstudie om hur lärare kan stötta eleverna genom multimodala arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nordgren; [2016]
    Nyckelord :Second language learners; reading and writing; scaffolding; multimodal teaching.; Andraspråkselever; läs- och skrivutveckling; lärarens stöttning; multimodala arbetssätt.;

    Sammanfattning : Antalet andraspråkselever i den svenska skolan har idag ökat, vilket innebär att undervisningen behöver anpassas till de nya förutsättningarna. Den här litteraturstudiens syfte är att undersöka andraspråkselevers läs- och skrivutveckling och hur lärare genom multimodala arbetssätt kan stötta denna i ämnet svenska i årskurs 1 – 3. LÄS MER