Sökning: "Läsargemenskap"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Läsargemenskap.

  1. 1. Högläsning : En läs- och språkutvecklande aktivitet eller bara tidsfördriv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Språkutveckling; Läsutveckling; Ordförråd; Läsförståelse; Läsargemenskap; Föreställningsvärldar; Yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : Trots att forskning visar på att högläsning fyller många värdefulla funktioner när det kommer till elevers läs- och språkutveckling, synliggörs högläsningspraktiken enbart i styrdokumenten för förskoleklass, men inte för årskurs 1–3. Högläsning som metod kan användas på olika sätt och syftet med denna kunskapsöversikt är att med hjälp av elva vetenskapligt granskade artiklar, som alla rör ämnet högläsning, förmedla information om det. LÄS MER

  2. 2. "ABC-klubben"- En klubb för alla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Elmberg Jonsson; Emma Håkansson; [2019]
    Nyckelord :ABC-klubben; Den magiska kulan; elevnära; läromedel; läs- och skrivutveckling; läsebok; nivågrupperat; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med vår studie var att se hur läromedlet ABC- klubben används i undervisningssituationer och hur eleverna och lärarna uppfattar arbetet med läromedlet. Syftet var även att analysera materialet ABC-klubben utifrån teorin om ämneskonceptioner. LÄS MER

  3. 3. Ska jag lära mig något eller bara sitta still? -en studie om lärares syfte med högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Hult; [2010]
    Nyckelord :högläsning; dialog; språkutveckling; tema tematisk anknytning; föreställningsvärldar; proximal utvecklingszon; erfarenhetspedagogisk utgångspunkt; läsargemenskap;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med detta examensarbete var att ta undersöka hur lärare resonerar kring högläsning i klassrummet samt hur de grundar sina val till den. Utifrån syftet har jag använt mig av två frågeställningar som har legat till grund för den kvalitativa intervjun som jag har genomfört med sex lärare. LÄS MER