Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fenomenet “läslust” : en kunskapsöversikt om faktorer som påverkar elevers läsattityd och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Bernek; Ida Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :Motivation; läsmotivation; attityd; läsattityd; läsa för njutning;

    Sammanfattning : Svenskan och framför allt läsning har en central roll i vårt samhälle. Trots läsfrämjande arbete visar PISA och PIRLS mätningar att svenska elevers läsattityder och läsförmåga under de senaste åren har försämrats. I skolan används begreppet “läslust” i många olika sammanhang för att belysa läsning och arbeta läsfrämjande. LÄS MER

  2. 2. JAG TYCKER DE ÄR TRÅKIGT ATT LÄSA SKITER I VAD ANDRA TYCKER, DIN TÖNT : En läsattitydundersökning hos elever på den svenska landsbygden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Simon Kvassman; [2022]
    Nyckelord :Läsattityd; läsmotivation och högstadieungdomar.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the attitudes towards reading and literature that exist among adolescent youth in rural areas. The fact that young people read less now than before, and that their ability to read has decreased significantly over time, has been difficult to miss if one has followed the school policy discourse in recent years. LÄS MER

  3. 3. Läsvanor, läsattityder och läsmotivation hos högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsvanor; läsattityd; läsmotivation; läsförmåga; Self determination theory; svenska som andraspråk; högstadieelever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka tio femtonåriga andraspråkstalande pojkars och flickors läsvanor, läsattityder och läsmotivation samt att försöka identifiera faktorer som främjar högstadieelevers läsning. Vid datainsamlingen nyttjades semistrukturerade intervjufrågor samt en aktualiserad och reviderad variant av PISA:s elevenkät från 2018. LÄS MER

  4. 4. ”En vilja att läsa” : En studie om läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en elevgrupp med svenska som andraspråk på högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Andrea Grapengiesser; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med hjälp av Christina Clark och Kate Rumbold, Linda B. Gambrell och Joanna Giota, diskuteras skillnaden mellan elevers fritidsläsning och skolläsning, med fokus på läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en grupp elever med svenska som andraspråk på högstadiet. LÄS MER

  5. 5. Folkbibliotekets läsfrämjande projekt för barn och unga relaterat till forskning inom läsfrämjande : Med särskilt avseende på barnperspektivet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Svensson; [2020]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Folkbibliotek; Fri läsning; Innehållsanalys; Inre läsmotivation; Läsattityd; Läsfrämjande projekt för barn och unga; Läsintresse;

    Sammanfattning : The thesis consists of an empirically based qualitative content analysis of four Swedish reading promotion program reports of concluded and evaluated public library run reading promotion programs aimed at children and young adults. The empirical material was confronted with research findings in reading promotion activities. LÄS MER