Sökning: "Läsförståelse c svar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Läsförståelse c svar.

  1. 1. Läsförståelse : En kvantitativ studie kring elevers läsförståelse, baserat på nationella prov och självskattningar

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Läsförståelse; nationella prov; självskattningar;

    Sammanfattning : Elever som har svårt att förstå instruktioner, läsa en text och förstå budskapet eller läsa en text och koppla ihop den med tidigare kunskap riskerar att uppleva svårigheter i skolan. Därför undersökte jag i detta examensarbete hur 61 elever i årskurs nio på högstadiet klarade av delprovet som behandlar läsförståelse, från det nationella provet i svenska år 2012. LÄS MER

  2. 2. Gemensam litteraturläsning och boksamtal

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; Susanne Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; läsintresse; läskapacitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år. Metod Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ger kontinuerlig läsning och lässtrategier hos barn förbättrad läsförståelse och förbättrade studieresultat? – Resultat från en undersökning av ett läsprojekt i grundskolan.

    C-uppsats,

    Författare :Joacim Eric Lyckevall; [2010]
    Nyckelord :Läsning; Läsprojekt; Lässtrategier;

    Sammanfattning : Syftet och huvudfrågan med examensarbetet är att se om det finns tendenser, vilka pekar på att elevers kontinuerligaläsning tillsammans med lässtrategier, ger förbättrade resultat vad gäller läsförståelse och i förlängningen förbättradestudieresultat. Genom att använda mig av kvalitativa samtalsintervjuer har jag undersökt vilka förutsättningar ochstöd en grundskola erbjuder sina elever, för att utveckla deras läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Boksamtalets betydelse för att eleven ska öka sin läsförståelse

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Susanne Kollberg; Jessica Björnberg; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; Chambers; skönlitteratur;

    Sammanfattning : SyfteI vår litteraturstudie har vi bland annat läst att boksamtal är ett av många arbetssätt som kan skapaförutsättningar för elever att utveckla förståelse för det de läst (Chambers 1994:20). Syftet med vårundersökning är att få reda på om och hur boksamtal används i skolan. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Caroline Johansson; Jannica Jensen; [2009]
    Nyckelord :Nya Zeeland; läsutveckling; läsförståelse; ana;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultati de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följandefrågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?MetodVi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. LÄS MER