Sökning: "Läsförståelse enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Läsförståelse enkät.

  1. 1. ”Utan motivation är det svårt att komma framåt” : En studie om läsfrämjande arbete i årskurs 4–6 på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mia Grönlund; Amanda Widberg; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsintresse; läsutveckling; läsfrämjande; läsmängd; lärarens roll; självbestämmandeteorin; inre motivation; sociokulturellt perspektiv; mellanstadiet; årskurs 4–6; arbetssätt; arbetsmetoder; påverkansfaktorer; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Vi har i denna forskningsstudie undersökt påverkansfaktorer och arbetssätt för läsmotivation och läsutveckling i årskurs 4–6 på Åland. Detta har vi gjort genom att utföra en undersökning ur både lärar- och elevperspektiv via en metodkombination av kvalitativ intervju och kvantitativ enkät. LÄS MER

  2. 2. Hyperfart till läsning? : En kvantitativ studie i skönlitterära hypertexters plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2023]
    Nyckelord :Hypertext; motivation; reading comprehension; Choose your own adventure; gamification;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hypertextuell skönlitteratur och dess inverkan på viktiga aspekter i läsutvecklingen hos lågstadieelever. Detta utförs genom en kvantitativ enkätundersökning i sex klasser i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Elevers läsförståelse av tryckt eller digital text– och kan elevers vanor och inställning påverka läsförståelsen? : En undersökning av elevers läsförståelse vid läsning av tryckt eller digital text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Caroline Phalén; Sarah Harrysson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att genom ett kvasiexperiment med kontroll och experimentgrupp undersöka hur läsförståelsen påverkas av att läsa digitala faktatexter på dator i jämförelse med tryckt text. Genom en enkät undersöktes även elevernas inställning till och vana av att använda dator i skolan för att synliggöra dess påverkan på läsförståelsen. LÄS MER

  4. 4. "Ingen annan yrkesgrupp betalar sin arbetsplats för att kunna utföra sina arbetsuppgifter." : En enkätstudie om läromedelsformer i svenska för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Andersson; Emilia Edström; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; enkät; läromedel; ramfaktorteori; lärare.;

    Sammanfattning : Studien behandlar lärares läromedelsanvändning i ämnet svenska. Syftet med studien är att utveckla kunskaper kring läromedelsanvändning samt faktorer som påverkar läraren i valet av läromedelsform i svenska för årskurs 1–3. LÄS MER

  5. 5. Digital text och dess effekter på läsförståelsen : Är elevernas preferenser gynnsamma eller lustfyllda?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Hannes Pihlajamaa Snabb; Cecilia Yurdagül; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; tryckt text; analog text; digital text; digitalisering; dator; PDF-fil; PIRLS; ePIRLS; preferenser; metakognitiva förmågor; erfarenhet; svenskämnet; kursplan svenska; nationella prov;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en kvantitativ studie med kvalitativa inslag med syftet att adressera skillnaderna i läsförståelse hos 60 elever i årskurs fem vid läsningen av tryckt och digital text. Studien undersökte också elevernas preferenser mellan de två medierna och hur väl deras preferenser stämde överens med den metod som visade sig vara mest effektiv för lärandet. LÄS MER