Sökning: "Läsförståelse förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Läsförståelse förskola.

  1. 1. Bilderböcker som språkutvecklande verktyg : - en innehållsanalys av utvalda Alfons Åberg-böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Emily Waldeman; Mimmi Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Alfons; barn; Bergström; förskola; innehållsanalys; läsa; multimodal; skriva; socialkonstruktionism; språkutveckling; substantiv; Åberg;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att göra en innehållsanalys av fyra utvalda Alfons Åberg böcker. I böckerna kommer vi se närmare på illustrerade ord, utmärkande ord i berättelsetexten och läsande eller skrivande karaktärer. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med hörförståelse i förskolan : En studie om pedagogers syn på relationen mellan litteratur och texter och barns läs- och hörförståelse i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Kennedy; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; Läsförståelse; Hörförståelse; Literacy;

    Sammanfattning : En semistrukturerad intervjustudie, i vilken förskollärare under samtalsliknande former fått besvara frågor om hur barn möter texter i förskolan och hur förskollärare arbetar med dessa med fokus på barns språkutveckling och läs- och hörförståelse. Begreppet texter tolkas ur ett vidgat textbegrepp och resultatet analyseras utifrån teorier om literacy och sociokulturell teori. LÄS MER

  3. 3. Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Betty Andersson; [2018]
    Nyckelord :1177 Vårdguiden; barn; informationstexter; läsbarhetsanalys; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. LÄS MER

  4. 4. Spelar det någon roll? : En experimentell språkstudie om förskollärares instruktioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mariah Harnesk; Mikaela Ribbing; [2018]
    Nyckelord :Språkstudie; språkanvändning; lärarinstruktioner; förskola; substantiv; pronomen; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en experimentell pilotstudie med syftet att ta reda på hur förskollärares olika sätt att ge instruktioner gällande en pysseluppgift skulle kunna skapa variationer i förskolebarns språk. Förskolans läroplan beskriver språkligt arbete i förskolan som viktigt för att barn ska få ett nyanserat språk och ordförråd. LÄS MER

  5. 5. FÖRSTÅELSEEXPERTERNA En etnografisk studie om läsförståelse i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva Åhlund Ask; [2017-07-11]
    Nyckelord :habitus; fält; kapital; förskola; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte var att ur ett utbildningssociologiskt perspektiv och med en deskriptiv utgångspunkt undersöka högläsningens sammanhang och förskolebarns sociala språkmiljöer genom att studera om barn ges tillfälle till samtal om de texter de möter i förskolan. Frågeställningar var: Vad får barnen för förutsättningar på förskolan för att kunna utveckla läsförståelse? och Hur samtalar barn om de texter de möter i förskolan? Föreliggande studie har en etnografisk ansats där observationer och intervjuer är centrala insamlingsmetoder. LÄS MER