Sökning: "Läsförståelse gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden Läsförståelse gymnasiet.

  1. 1. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Känslor; Litteratur; Nikolajeva; Svenska 3;

    Sammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER

  2. 2. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanna-Maria Gerbrand; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; inferensläsning; scaffolding; transspråkande; strategiorienterande undervisning; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. En aktiv reception : strategianvändning för att underlätta läsförståelsen i ett främmande språk

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Wickström; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; SPINK; läsförståelsestrategi; strategianvändning; läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa en lässtrategis relevans för läsförståelsen i ett främmande språk för en grupp elever i kursen Moderna språk 3 på gymnasiet, genom tre läsförståelsetester. Vid testen fick eleverna samma text att läsa, och fick besvara samma innehållsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Att läsa högt i svenskundervisningen: En översikt av arbetssätt och deras inverkan på elevers utveckling : En systematisk litteraturstudie om högläsning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Emilsson; Susanna Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; svenskämnesdidaktik; språkutveckling; läsförståelse; läskunnighet; läsflyt; läsnivå; läsarter; Reader’s Theatre; interaktiv högläsning; modellerande högläsning;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to delve into the pedagogical use of reading aloud and assess its impact on student learning. To fulfil this purpose, a systematic search process was conducted, carefully selecting specific search terms to identify pertinent articles to address and respond to the questions posed in the paper. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse Smittar Ju Av Sig I Allt Man Gör : En studie av läsförståelse i årskurs ett på gymnasieskolan, med fokus på screening, undervisning och det nationella provet i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Hanna Järpehult; [2023]
    Nyckelord :reading comprehension; screening; upper secondary school; national tests; Swedish; läsförståelse; läsförståelsescreening; gymnasieskola; nationella proven; svenska;

    Sammanfattning : Läsförståelse är av vikt för kunskapsinhämtning, men även för att kunna fungera som samhällsmedborgare i Sverige. Studier av läsförståelse är inte ovanligt men de sätter främst fokus på de lägre åldrarna. Denna studie avser i stället att bidra till kunskap om läsförståelse i gymnasieåldern. LÄS MER