Sökning: "Läsförståelse modeller"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden Läsförståelse modeller.
21. Hur fixar läsfixarna läsningen? En aktionsforskningsstudie om läsundervisning och läsförståelse på lågstadiet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att pröva olika undervisningsmetoder och modeller för läsundervisning och att med denna utgångspunkt utveckla undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur eleverna uppfattar de lässtrategier de undervisats om. LÄS MER
22. Läsutveckling för elever med ett annat förstaspråk än svenska : en kvalitativ studie ur pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien handlar om hur pedagoger arbetar med läsinlärning samt läsförståelse medelever som har ett annat förstaspråk än svenska. I studien lyfts faktorer som harbetydelse för elevers läsutveckling och även vad pedagoger kan tänka på vidundervisning av elever med ett annat förstaspråk än svenska. LÄS MER
23. Textsamtal i den tidiga läsutvecklingen : En studie utifrån ett lärarperspektiv på undervisningen i textsamtal och läsförståelse i grundskolans tidiga åldrar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Det här arbetet behandlar textsamtal i den tidiga läs- och skrivutvecklingen samt hur textsamtal gynnar elevers utveckling av läsförståelse. Strukturerade modeller av textsamtal är bevisligen mer effektiva i syfte att utveckla elevers läsförståelse. LÄS MER
24. ”Bara för att man kan läsa så är det ju inte säkert att man har förståelse” : En kvalitativ studie angående hur sex lärare i årskurs 2 beskriver att de arbetar med lässtrategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läsförståelse är något som visats vara nödvändigt vid angripande av texter i samtliga ämnen av grundskolan (Alatalo, 2011). Trots dess betydelse har undersökning, utförd av Programme for International Student Assessment [PISA] 2012 (refererad i Skolverket, 2013) synliggjort hur svenska elevers läsförståelse sjunkit i jämförelse med tidigare år. LÄS MER
25. Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lärare arbetar med läsförståelsestrategier i klassrummet. LÄS MER