Sökning: "Läsförståelsestrategiundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Läsförståelsestrategiundervisning.

  1. 1. Läsförståelsestrategier – verktyg för att förstå en text : En kvalitativ studie om hur fem lärare använder sig av läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Klaesson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension strategies; Reading comprehension; Reading comprehension strategy teaching; Teaching models in reading comprehension; Läsförståelsestrategier; Läsförståelse; Läsförståelsestrategiundervisning; Undervisningsmodeller i läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem verksamma lärare i årskurs 1-3 använder läsförståelsestrategier i sin undervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: Vilka läs-förståelsestrategier används av lärarna? I vilka undervisningskontexter används läsförståelse-strategier? Vad anser lärarna vara särskilt viktigt i arbetet med läsförståelsestrategier? Studien är av kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  2. 2. Vad kan du göra när du inte förstår vad du läser? : En kvalitativ studie om lärares användande av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; reading comprehension; reading comprehension strategy teaching; teaching models in reading comprehension; grade 1-3; läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelsestrategiundervisning; undervisningsmodeller i läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är viktigt för att klara sig i ett kunskapssamhälle som bygger på skriftspråklig kompetens (Bråten, 2008a). Det senaste resultatet i Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016 visar att svenska elever är svagare i att tolka och värdera texter jämfört med andra länder (Skolverket, 2017b). LÄS MER

  3. 3. Sätt ord på dina tankar! : En kartläggning av fyra lärares verbala bemötande inom stöttning i explicit läsförståelseundervisning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Odelius; Hugo Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :scaffolding; explicit reading strategy instruction; modeling; stöttning; explicit läsförståelsestrategiundervisning; modellering;

    Sammanfattning : A study of four teachers´ verbal scaffolding in explicit reading comprehension Reading is an absolutely crucial skill to cope with everyday life in Sweden as well as other information societies. Therefore reading comprehension becomes the core of the entire educational system. LÄS MER