Sökning: "Läshundar"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Läshundar.
1. LÄSHUNDEN - LÄSARENS BÄSTA VÄN? : Läshundar används i specialundervisning av elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study examines the experienced reading motivation of children who read to a dog, and how reading to dogs can be used in special education for children with reading difficulties. The theoretical framework is inspired by motivational theory and the concepts controlled and autonomous motivation, behavior theory and motivation based on expectation. LÄS MER
2. Häxor, podcasts och läshundar : en kvalitativ studie om läsfrämjande metoder
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här studien har undersökt läsfrämjares arbete på folkbibliotek med barn i metoderna Bokhäxan, Läshunden och Podden i syfte att se vad som ingår i dem, vad deras mål och delmål är, och vad deras respektive gemensamma syften är. Vidare har undersökts vad som menas med läsfrämjande, vilken typ av läsning som premieras av arbetarna och vad för röd tråd som finns mellan så skilda metoder. LÄS MER
3. Läshunden : En kvalitativ studie om läshunden ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogiskt utbildade hundförares erfarenheter av att använda läshundar som ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen i årskurs F-3. Ett särskilt fokus riktas mot de erfarenheter pedagogiskt utbildade hundförare har av hur läshunden kan stötta elevers läsutveckling. LÄS MER
4. “Det var liksom enda gången de kunde tänka sig att läsa” : Berättelser och erfarenheter från arbete med läshund i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur hundar kan användas som stöd i undervisning i syfte att utveckla elevers läsande. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Urvalet utgår ifrån ett så kallat bekvämlighetsurval. Vi har intervjuat tio informanter som arbetar med läshundar. LÄS MER
5. "Den bästa dagen i veckan är när eleverna får komma till hunden." : En kvalitativ intervjustudie kring pedagogers uppfattning om läshundars effekter på lågstadieelevers motivation för läsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om och hur pedagoger upplevde vilka effekter läshundar hade på elevers motivation för läsning i lågstadiet. Syftet var dessutom att ta reda på vilka sätt dessa pedagoger uppfattade effekterna. Läshundar ska hjälpa elever att utveckla sin läsning och bidra till elevers motivation till att läsa. LÄS MER