Sökning: "Läsinlärning i läsläror"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Läsinlärning i läsläror.

  1. 1. "Inkluderande läsläror" - finns det? : En intervjustudie om elevers möjligheter att delta med en gemensam läslära i undervisningsgruppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Åsa Nihlwing; Lena Polteg; [2016]
    Nyckelord :inkludering; läsutveckling; motivation; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Alla barn bör ges möjlighet att delta på samma villkor i klassrumsundervisningen och känna tillhörighet i gruppen. Många läromedel i dag är gjorda för elever i mitten av normalfördelningskurvan och därför får de som inte tillhör denna grupp svårigheter att delta i den gemensamma klassrumsundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Läsläror genom tiderna : En studie av tre läsläror från olika epoker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Larsson; [2011]
    Nyckelord :Brukstextanalys; Läromedel; Läsläror; Läsinlärning i läsläror;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom att studera tre olika läsläror från tre olika tidsperioder undersöka hur och om läslärorna har förändrats över tiden. Syftet är också att studera hur de speglar de styrdokument som gällde då de skrevs och vad de har för likheter och skillnader i sin uppbyggnad. LÄS MER

  3. 3. Lust att lära sig läsa : En jämförelse av två olika läsinlärningsmetoder; ljudmetoden och Whole language (kiwimetoden)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Gunilla Jelbring; [2006]
    Nyckelord :kiwi-metoden; ljudmetoden; lust; läsning;

    Sammanfattning : Abstract My purpose with this study was to learn more about different ways to teach children how to read and to investigate how teachers can use more fiction when they teach. During the years that I have been working in school, I have only met teachers who use a method that is built on sounds. LÄS MER

  4. 4. Första läseboken : En kvalitativ studie i hur första läseboken används och hur den uppfattas av elever och pedagoger i dagens skola.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Ann Karlsson; Camilla Gustafsson; [2005]
    Nyckelord :Första läseboken; läsinlärning; läsglädje; läslära; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : I denna studie fokuseras till stora delar den första läseboken. För att tillgodogöra oss kunskap kring vilka läsläror som används i dagens skola, har vi besökt ett antal skolor och där intervjuat barn och pedagoger om vad de anser om det material som används vid den första läsinlärningen. LÄS MER