Sökning: "Läslyftet i förskolan"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Läslyftet i förskolan.

  1. 6. Förutsättningar för högläsning i förskolan : En kvantitativ studie om pedagogers syn på regeringens läsfrämjande insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Bohm; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; högläsning; regeringen; läsfrämjande; läslyftet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to highlight educators' view of the Government's reading-promoting efforts to make visible if the efforts facilitate the difficulties that the teachers experience when it comes to reading aloud for children in preschool, and whether educators who work with children in preschool believe that investments should be made in other areas rather than reading aloud to achieve the government's goals with the reading-promoting efforts. The survey was conducted in the form of a websurvey aimed at educators who work with children in preschool. LÄS MER

  2. 7. Barnboken som port för barns tidiga läs- och skrivutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ellen Olsson; Emelie Fält Bjärlestam; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Läslyftet; Barnlitteratur; Läsutveckling; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan kan arbeta medLäslyftets kompetensutveckling och vad det kan betyda för användandet av barnlitteratur som medel för barns tidiga läs- och skrivutveckling. Genom att finna olika metoder som kan användas för att upptäcka, undersöka och använda barnlitteratur i förskolan kunde vi använda oss av gruppintervjuer för att se efter om pedagoger som arbetat med Läslyftet använder sig av dessa metoder, och om de upplevt någon förändring av kompetensutvecklingen. LÄS MER

  3. 8. Interkultur i förskolan : En studie om förskolechefers arbete inom interkulturell kompetens.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Larsson; Elin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Förskolan; interkultur; kompetensutveckling; förskolechef;

    Sammanfattning : Det svenska samhället har i takt med internationalisering blivit mer rikt på kulturer. För att kunna möta människor med olika kulturella bakgrunder och forma ett jämlikt samhälle med respekt och förståelse för allas olikheter krävs interkulturell kompetens, ett arbete som ska initieras redan i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Läsande, skrivande och lärande? : En kvantitativ innehållsanalys av Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amalia Pettersson; Rebecka Ullsten; [2017]
    Nyckelord :Läslyftet; Skolverket; elevers läsförmåga; skolresultat; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har svenska elevers skolresultat successivt sjunkit, vilket kan ses både i PISA studierna (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) studierna. För att bryta trenden har Alliansregeringen gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett fortbildningsmaterial som ska syfta till att öka svenska elevers läsförmåga då detta anses som en av nyckelfaktorerna för att klara av kunskapskraven i grundskolans alla ämnen. LÄS MER