Sökning: "Läslyftet lärande modeller"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Läslyftet lärande modeller.

  1. 1. Modeller för boksamtal : konstruktion och funktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olof Malmström; Ossian Fogelberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litterär kompetens; Läsarter; Läsmotivation; Modeller;

    Sammanfattning : Det finns undersökningar som indikerar att svenska elevers läskompetens har minskat under senare år, vilket kan tänkas ha ett samband med den sjunkande läsnivån i landet. Läslyftet är ett exempel på en samtida åtgärd som har försökt vända trenden i positiv riktning. LÄS MER

  2. 2. Kollegiala samtal om lärande : - möjligheter för lärare att utveckla klassrumspraktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Camilla Sellergren; Laila Eriksson; [2017]
    Nyckelord :kollegiala samtal; kompetensutveckling; gemensamt lärande; struktur; organisation; elever i behov av stöd;

    Sammanfattning : Vi har i denna kvantitativa empiriska studie undersökt fenomenet kollegiala samtal om lärande och i vilka olika mötessammanhang som de kollegiala samtalen pågår. Syftet var att undersöka i vilka mötessammanhang det sker kollegiala samtal om lärande och hur de är organiserade och strukturerade. LÄS MER

  3. 3. Läslyftets betydelse för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Öberg; [2017]
    Nyckelord :Critical literacy; elevers utveckling; Kollegialt lärande; lärares utveckling; Läslyftet; läsutveckling; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att få kunskap om läslyftets betydelse för lärare och elever. De frågor som ställs är:•Vilken påverkan har Läslyftet haft för lärarens utveckling av undervisningen?•Vad anser lärarna har påverkat elevernas läsutveckling?•Vilken skillnad har lärarna sett på elevernas läsutveckling mellan klasser och årskurser som ingått och inte ingått i Läslyftet?För att kunna besvara mina frågor har jag genomfört en kvalitativ studie genom intervjuer med sex lärare som undervisar i svenska i årskurser F-6. LÄS MER