Sökning: "Läslyftet"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade ordet Läslyftet.

  1. 16. ”Vi har fått så många böcker, så många böcker att vi inte vet var vi ska göra av alla” - Ett slag för barnboken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Priscilla Perez; Therese Wängström; [2020]
    Nyckelord :Barnboken; Literacy; Högläsning; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt forskare har högläsningen i förskolan hamnat i bakvattnet, då det ofta upplevs som en övergångsaktivitet eller som en lugnande aktivitet. Regeringen har arbetat fram Läslyftet som en fortbildningsinsats vars syfte är att barns läs- och skrivförmåga ska växa och ge förutsättningar för att utveckla kvaliteten i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Läslyftet som skolutvecklingsprojekt : gymnasielärare om arbetet med läslyftet

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Löfgren; [2020]
    Nyckelord :Collegial learning; community of practice; motivation; parts; professional identity;

    Sammanfattning : The National Literacy Project initiated in 2016 by the Swedish government and The Swedish National Agency for Education was a strategy from the Swedish government to improve the results of the Swedish pupils. Sweden had previously been one of the top countries in the OECD test results, but during the last two decades that had changed. LÄS MER

  3. 18. Goda språkstrategier i samhällskunskap på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simaa Haidar; Anders Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Elevens motivation; empowerment; gymnasium; högstadiet; läslyftet; lässtrategier; media och informationskompetens; samhällskunskap; språklig förmåga; språkstrategier; språkutveckling; svenskämnet; transspråk;

    Sammanfattning : Att kombinera svenskämnet med samhällskunskap kan bli en framgångsrik undervisningsmetod, visar den samlade språkstrategiska forskningen. Ämnesövergripande undervisning har flera fördelar för läraren. Elevens förmåga, behov av stöttning och kunskapsmål, kan bedömas utifrån fler perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Kollegialt lärande – Individ eller kollektiv professionsutveckling? : En studie om Läslyftet och det kollegiala lärandet i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Suchada Phothisingha; [2020]
    Nyckelord :Läslyftet; kollegialt lärande; kollektivt lärande; gemensam kunskap; samsyn; samförstånd; samverkan; förskollärare; hermeneutik; kvalitativ; kompetensutveckling; kunskapsutveckling; professionsutveckling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med forskningen är att undersöka hur ”Läslyftet och det kollegiala lärandet” bidrar till förskollärares individuella och kollektiva professionsutveckling. I den här studien används den kvalitativa ansatsen som undersökningsmetod och den hermeneutiska synsättningen ger fördjupad förståelse av hur förskollärarnas utsagor kontextualiseras. LÄS MER

  5. 20. Lyfte Läslyftet? : En enkätstudie om lärares upplevelse av det kvarstående värdet med Skolverket utbildningssatsning Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Pantzar; [2020]
    Nyckelord :Language-developing methods; teachers collegial learning; Läslyftet; Språkutvecklande arbetssätt; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The education for teachers regarding student’s development of the reading ability called The Reading Enhancement is one of the Swedish National Agency for Education’s major investments, which has cost about SEK 800 million so far and is estimated to reach about 60,000 teachers throughout Sweden. Has the investment generated the result that the National Agency for Education strives for regarding a language-developing way of working in all subjects at all stages of the education system?     The purpose of this study is to compare the answers from teachers who teach Swedish and other subjects apart from Swedish regarding to how they use the methods and ideas from The Reading Enhancement in their teaching. LÄS MER