Sökning: "Läslyftet"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade ordet Läslyftet.

  1. 6. Med fokus på lärares lärande i Läslyftet : En kvantitativ studie om lärares lärande och utveckling av kompetens i Läslyftet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Olsson; [2022]
    Nyckelord :Teachers´ competence development; teachers´ professional learning; professional learning communities; Reading Enhancement; Illeris; Lärares kompetensutveckling; lärares professionella lärande; kollegialt lärande; Läslyftet; Illeris;

    Sammanfattning : Research suggests that teachers´ professional development and learning is a key to develop teacher practice and improve students´ learning. The aim of this study is to contribute knowledge of teachers´ opinions on Läslyftet, a competence development program in reading and language enhancement, and it´s matter for competence development. LÄS MER

  2. 7. Fortbildning för lärare- vad hände sen? : Grundskolelärares uppfattningar om implementering av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Indola Eklund; [2022]
    Nyckelord :Collaborative learning; general systems theory; phenomengraphic; primary school; teachers learning; teachers development; qualitative method.; Fenomenografisk; fortbildning; implementering; kollegialt utbyte; kvalitativ studie; samverkan; systemteori.;

    Sammanfattning : Fortbildning anordnas för grundskolelärare i syfte att utveckla undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera grundskolelärares upplevelse av kunskap från fortbildning och om kunskapen från fortbildningen används efter genomgången fortbildning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  3. 8. Forskningens aktörskap i förskolan : En aktör-nätverksstudie om relationerna mellan forskning och praktik i en kompetensutvecklingsinsats

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mira Norén; [2022]
    Nyckelord :Applied research; preschool practice; educators; actor-network theory; tracking analysis; Forskningsanvändning; förskolepraktik; pedagoger; aktör-nätverksteori; spårande analys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i aktör-nätverksteori undersöka relationerna genom vilka de forskningstexter (som används i kompetensutvecklingsinsatsen Läslyftet) tillsammans med andra aktörer producerar översättningsprocesser med förmågan att förändra och påverka pedagogernas sätt att tänka och prata om det vardagliga arbetet med läsning i förskolan. Tidigare studier om hur forskning och vetenskaplig kunskap används i utbildningspraktiker efterfrågar ytterligare kunskap som begreppsliggör forskningsanvändning i praktiken. LÄS MER

  4. 9. Modeller för boksamtal : konstruktion och funktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olof Malmström; Ossian Fogelberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litterär kompetens; Läsarter; Läsmotivation; Modeller;

    Sammanfattning : Det finns undersökningar som indikerar att svenska elevers läskompetens har minskat under senare år, vilket kan tänkas ha ett samband med den sjunkande läsnivån i landet. Läslyftet är ett exempel på en samtida åtgärd som har försökt vända trenden i positiv riktning. LÄS MER

  5. 10. Högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 : En lärarcentrerad studie från ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Graae; [2021]
    Nyckelord :High-achieving students; reading development; year 1; teacher-centered study; sociocultural perspective; Högpresterande elever; läsutveckling; årskurs 1; lärarcentrerad studie; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 ur ettlärarperspektiv där den teoretiska förankringen är det sociokulturella perspektivet.Det finns lite forskning kring ämnet, och det som behandlas är oftast elever mellan5–8 års ålder och forskningen är oftast fokuserad ur ett elevperspektiv. LÄS MER