Sökning: "Läsmetodik"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet Läsmetodik.

  1. 1. The Methodology of Reading : An analysis of current literary classroom material

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Chelsea Foreman; [2019]
    Nyckelord :Teaching Methodology; Reading Methodology; Tricia Hedge; Progress Gold C; Blueprint C Version 2.0; Viewpoints 2; Streams in Literature; Reading; Literature; Language; Undervisningsmetodik; Läsmetodik; Tricia Hedge; Progress Gold C; Blueprint C Version 2.0; Viewpoints 2; Streams in Literature; Läsning; Literatur; Språk;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to conduct an analysis of four different classroom materials for the English 6 course in order to see the extent to which the textbooks follow accepted teaching methodology for reading, and whether or not their methodology changed after the curriculum switch in 2011. The books being analysed are Progress Gold C, Streams in Literature, Blueprint C Version 2. LÄS MER

  2. 2. Strukturerad lästräning. Betydelsen av den strukturerade läsmetoden "upprepad läsning" för läsförståelse jämfört med sedvanlig undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Edlund Wallerstedt; [2014-04-01]
    Nyckelord :läsmetod; upprepad läsning ; kvantitativ studie; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att hos barn med läs- och skrivsvårigheter undersöka användbarheten av den strukturerade läsmetoden, ”upprepad läsning” samt på vilka sätt denna metod under en begränsad tidsperiod med träningstillfällen flera gånger i veckan kan ge ett annat resultat än den ordinära undervisningen som barnen med läs- och skrivsvårigheter erhåller i sitt klassrum av klasslärare eller annan personal. Teori: Genomgång av tidigare forskning talar för, att en strukturerad lästräning med en tydlig koppling mellan ljud och bild samt läsning med fokus på en för läsaren meningsfull text, bör ge positiva effekter hos barn med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER