Sökning: "Läsmiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser innehållade ordet Läsmiljö.

  1. 11. Läsfrämjande i fritidshemmet : -en kvalitativ studie om hur lärare i fritidshemmet resonerar kring och arbetar läsfrämjande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Berglund; [2022]
    Nyckelord :Leisuretime centers; Literature; Reading promotion; Reading materials; Reading environment; Fritidshem; Litteratur; Läsfrämjande; Läsmaterial; Läsmiljö;

    Sammanfattning : På politisk och samhällelig nivå pratas det om de sjunkande resultat elever visar inom läskunnighet och om barns och ungas låga intresse för att läsa. Olika aktörer pekar på fritidshemmet som en arena för att stötta elevers läsning. LÄS MER

  2. 12. Medveten högläsning i förskolans sociala läsmiljö : En fältforksningsstudie om den dialogiska läsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Stake; [2022]
    Nyckelord :dialogic reading; digital tools; preschool; reading aloud; reading environment; dialogisk läsning; digitala verktyg; förskola; högläsning och läsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to enhance the understanding of how preschool teachers work with and reason about a language development using a dialogic reading approach in a social reading environment, when reading aloud to the preschoolers.The study consists of a field study that uses qualitative methods including observations and semi-structured interviews with preschool teachers. LÄS MER

  3. 13. Att skapa läsmotiverade elever - En kvalitativ studie som synliggör lärares stimulerande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ivana Babic; Åsa Eldeklint; [2022]
    Nyckelord :mellanstadiet; läslust; läsundervisning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur ett urval lärare i årskurs 4–6 skapar en stimulerande läsmiljö och motiverar elever till läsning av skönlitteratur. Studien tog avstamp från semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i årskurs 4–6 och utgick från självbestämmandeteorin, för att undersöka vilka arbetsmetoder som används för att stimulera både den fysiska och sociala läsmiljön. LÄS MER

  4. 14. Göra böcker till en naturlig del av vardagen : hur högläsningen bidrar till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Håkansson; Melinda Nilsson; [2022]
    Nyckelord :förskolan; högläsning; språkutveckling; boksamtal; läsmiljö; literacy; ordförråd;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskolans personal inte uppnår de mål Skolverket har satt upp angående språkutvecklande arbete, trots att regeringen har gjort en satsning för att öka kvalitetsarbetet. Förskolans läroplan lyfter fram att barnen i förskolan ska få ta del av högläsning och diskutera litteratur för att utveckla sitt språk. LÄS MER

  5. 15. Dags att främja intresset för skönlitterär läsning! : En kvalitativ intervjustudie med lärare i årskurs 1–3 om hur de arbetar för att främja intresset för skönlitterär läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Läsintresse; skönlitteratur; stöttning; stimulerande läsmiljö; lärare; grundskola.;

    Sammanfattning : Enligt resultatet av flera läsvaneundersökningar sker årligen en minskning av antalet barn och unga som läser skönlitteratur av eget intresse. Utifrån detta resultat har en fråga väckts angående hur lärare menar att de genom stöttning samt skapandet av stimulerande läsmiljöer kan främja intresset för skönlitterär läsning hos elever i årskurs 1–3. LÄS MER