Sökning: "Läsning Umeå Universitet"

Visar resultat 11 - 15 av 119 uppsatser innehållade orden Läsning Umeå Universitet.

  1. 11. Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Boman; Michell Menes Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Cookienotiser; Konsumentbeteende; Konsumenter; Unga vuxna; Millennials; Gen Z;

    Sammanfattning : Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. LÄS MER

  2. 12. Hur får vi elever i mellanstadiet att vilja läsa? En kvalitativ studie av hur lärare arbetar med läsmotivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Hägglund; Annaclara Långström; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsförebilder; Gambrells seven rules of engagement; engaged reading.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 arbetar med läsning och läsmotivation i undervisningen och hur deras arbetssätt förhåller sig till det forskningen säger. Teorin som ligger till grund för arbetet är Gambrells sju regler för läsmotivation. LÄS MER

  3. 13. 2010-talets läsfrämjande satsningar : En innehållsanalys av Läslyftet och läslovet med utgångspunkt i läsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jennifer Eriksson; [2023]
    Nyckelord :läslust; estetisk läsning; efferent läsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines two Swedish projects, Läslyftet (the Reading Lift) and läslovet (the Reading Break), and a selection of texts in them by using the qualitative content analysis. The purpose of the study is to investigate what the content is in four modules that emphasize reading. LÄS MER

  4. 14. Jag är hellre medusa än en musa : Grotesk femininitet i skräckromaner: En analys av det feminina som skräckinjagande i Mona Awads Bunny och Rachel Harrisons Cackle.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Granholm; [2023]
    Nyckelord :Gothic- and horror novels; the gurlesque; feministic literary theory; female monsters; feminine monstrous; femininity; Gotik- och skräckromaner; gurlesk; feministisklitteraturteori; kvinnomonster; femininitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat gestaltningen av det feminina som skräckinjagande i de två gotik- och skräckromanerna Bunny (2020) av Mona Awad och Cackle (2022) av Rachel Harrison. Den metod som har använts har varit en textnära läsning av novellerna och den teori som analysen har utgått ifrån har huvudsakligen varit Maria Margareta Österholms avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar – Skeva flickor i svenskspråkigprosa från 1980 till 2005 (2012) som behandlar Mary Russos begrepp gurlesken och dess olika former, Sandra M. LÄS MER

  5. 15. Blommande själ : En ekokritisk läsning av Kerstin Söderholms poesi i urval

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Matilda Bjärle; [2023]
    Nyckelord :Kerstin Söderholm; lyrik; ekokritik; antropocentrism; antropomorfism; thing-power;

    Sammanfattning : .... LÄS MER