Sökning: "Läsning Umeå Universitet"
Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade orden Läsning Umeå Universitet.
21. Som om dagen tar slut : En ekokritisk läsning av subjektspositionen i fyra samtida bilderböcker
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This assignment aims to explore and analyze the picture books I skogen by Eva Lindström, Furan by Lisen Adbåge, Om dagen tar slut by Lisa Hyder and Naturen by Emma AdBåge, through an ecocritical study of subjekt formations. The studying of children's literatre, in relatoin to both the anthropocene and environmenantal discourse, gives an insight into the way man and nature are narrated and how subject positions are challenged. LÄS MER
22. Litteraturdidaktiska förhållningssätt i läromedel för gymnasieskolan : En analys av två läromedel i Svenska 3, med fokus på skönlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this paper is to examine the literature didactic approach in two learning materials for the upper secondary school. The empirical material includes two books: Svenska impulser 3 and Svenska 3 helt enkelt. Theories about teaching literature, and systematic text condensation are used for the analysis. LÄS MER
23. Motivation för en läsande framtid - En kombinerad studie av lärares och elevers läsinställning och faktorer som kan påverka elevers läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Det pågår ständiga diskussioner om barns intresse för läsning, och hur intresset för böcker minskar i takt med stigande ålder. PIRLS-studien diskuteras ofta och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om läsning. LÄS MER
24. Att skapa läsmotiverade elever - En kvalitativ studie som synliggör lärares stimulerande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur ett urval lärare i årskurs 4–6 skapar en stimulerande läsmiljö och motiverar elever till läsning av skönlitteratur. Studien tog avstamp från semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i årskurs 4–6 och utgick från självbestämmandeteorin, för att undersöka vilka arbetsmetoder som används för att stimulera både den fysiska och sociala läsmiljön. LÄS MER
25. Apkonster : En religionspsykologisk studie av darwinism och kristendom
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Med Om arternas uppkomst reformerade Charles Darwin ej endast naturvetenskapens begrepp om djurrikets och mänsklighetens utveckling, utan åstadkom också ett teologiskt paradigmskifte. Medan kristenheten i Storbritannien erfor vagt motstånd mot modern läsning av Genesis, framträdde i Förenta staterna en biblicistisk antievolutionsrörelse vilken med juridiska medel ämnade obstruera sekulariseringen. LÄS MER