Sökning: "Läsning Umeå Universitet"
Visar resultat 6 - 10 av 119 uppsatser innehållade orden Läsning Umeå Universitet.
6. Satans son, miljöförstöring och ansvar : En ekokritisk läsning av Terry Pratchett och Neil Gaimans Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay employs an ecocritical reading of the book Good Omens by Terry Pratchett and Neil Gaiman to analyse its portrayal of pollution and climate change. The essay also focuses on the genre cli-fi to see how the novel fits within it. LÄS MER
7. Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. LÄS MER
8. Läsundervisning i engelska på gymnasiets yrkesprogram : En kvalitativ intervjustudie utifrån lärar- och elevperspektiv
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som kan ha betydelse för läsundervisningeni engelska på gymnasiets yrkesprogram. Anledningen till att yrkesprogram har valts fördenna studie beror på att det verkar finnas ett stort läsmotstånd på dessa program, och det är svårt att hitta tidigare forskning om just yrkeselever. LÄS MER
9. Läsning och ordinlärning : En analys av undervisningsmaterialet Gracias 8 och Vamos a leer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study is to give insight into the word class nouns presented in the first level of the graded readers series Vamos a leer and the textbook Gracias 8, both teaching materials aimed at the secondary school in Sweden. More precisely, the following questions have been considered: (i) To what extent is the selection of nouns in the texts based on frequency criteria? (ii) To what degree does the noun occur enough times to gain knowledge of the word through incidental learning? (iii) Is there any difference between the graded readers and the textbook in terms of frequency and repetition of the nouns? To answer these questions, a corpus with all occurring nouns based on the texts of the two teaching materials has been compiled. LÄS MER
10. Häxor, podcasts och läshundar : en kvalitativ studie om läsfrämjande metoder
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här studien har undersökt läsfrämjares arbete på folkbibliotek med barn i metoderna Bokhäxan, Läshunden och Podden i syfte att se vad som ingår i dem, vad deras mål och delmål är, och vad deras respektive gemensamma syften är. Vidare har undersökts vad som menas med läsfrämjande, vilken typ av läsning som premieras av arbetarna och vad för röd tråd som finns mellan så skilda metoder. LÄS MER