Sökning: "Läsning på talets grund LTG-metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Läsning på talets grund LTG-metoden.

  1. 1. Att knäcka läskoden : En studie om hur pedagoger utvecklar barns läsutvecklingi årskurs ett.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Daghouz; [2017]
    Nyckelord :Förkunskaper; högläsning; ordförråd; motivation; språkmedveten;

    Sammanfattning : Inledning Genom att barn behärskar en god läsförmåga underlättar de att utveckla och bemästra nya kunskaper. Arbetet belyser vikten av förkunskaper, högläsning, ordförrådets betydelse, motivation och att vara språkmedveten i vägen till en god läsförmåga. LÄS MER

  2. 2. LTG-metod och genrepedagogik för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Fröberg; [2015]
    Nyckelord :Läsning på talets grund LTG-metoden ; genrepedagogik; cirkelmodellen; läs- och skrivinlärning; svenska som andraspråk SVA och andraspråksinlärning.;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie ville jag fördjupa mig i metoden Läsning på talets grund (LTG) och genrepedagogik. Fanns det något inom forskningsområdet som gav stöd åt min hypotes att dessa båda metoder var lämpliga vid andraspråksinlärning. LÄS MER

  3. 3. En empirisk undersökning om hur barn lär sig läsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Misirli Erblina; Neziri Agona; [2013]
    Nyckelord :läsutveckling; skrivinlärning; läsinlärning; läsinlärningsmetod; avkodning;

    Sammanfattning : AbstractI vår studie har vi valt att undersöka hur barn lär sig läsa ur ett pedagogiskt synsätt där vi har fokus på två metoder LTG (läsning på talets grund) och Wittingmetoden samt hur dessa två metoder förhåller sig till varandra. Vi ska även använda bedömningsmaterialet LUS som hjälpmedel på hur den kan integreras in i metoderna och elevernas utveckling inom läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  4. 4. LTG eller Läsning på talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Wasberg; [2010]
    Nyckelord :LTG metoden; analytisk och systematisk läsinlärnings metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod på en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats på mitt arbete och har därför använt mig av öppna intervjuer med två lärare där jag ville få dem att beskriva hur de arbetar med metoden på skolan. LÄS MER

  5. 5. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER