Sökning: "Läsundervisningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Läsundervisningsmetoder.

  1. 1. Läsutvecklande undervisning i svenskämnet : En studie om läsutvecklande undervisning i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Elia; [2022]
    Nyckelord :Läsundervisningsmetoder; strategibaserade undervisningsmetoder; lärares didaktiska val; framställning; interaktion; erfarenhet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers’ reason when choosing reading development teaching methods and how teachers justify these didactical choices. The method that has been used to investigate this is partly the stimulated recall interview method. LÄS MER

  2. 2. Syntetisk och analytisk läsinlärningsmetod för elever med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Petersson; Marie Österberg; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärnings- och läsutvecklingstraditioner; Syntetisk metod; Analytisk metod; Läsinlärning; Läsutveckling; Lässvårigheter; Undervisningsmaterial; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att mot bakgrund av forskning om läsinlärnings- och läsutvecklingsmetoder belysa vilka olika val av läsundervisningsmetoder ett urval pedagoger gör med hänsyn till elever med läsinlärnings- och läsutvecklingssvårigheter. I studien fokuseras läsinlärnings- och läsutvecklingstraditionerna syntetisk och analytisk metod. LÄS MER

  3. 3. ”Motivation är ju jätteviktigt, man måste ha lust att lära, lust att vilja!” : En studie om vilka motiverande inslag lärare i årskurs 1 använder för att motivera elever i läsundervisningen.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Olofsson; Josefin Sundqvist; [2019]
    Nyckelord :Förväntan-värdeteorin; The Simple View of Reading; Kombinerad metod; Syntetisk metod; Analytisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om lärares uppfattningar om och undervisning i läsning kopplat till motivation, i årskurs 1. För att undersöka detta ligger fokus på vilken läsundervisning lärare bedriver och vad lärare använder för motiverande inslag i sin läsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Phonics och Whole language : en studie om två undervisningsmetoder och deras inverkan på elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lina Karlsson; Evelina Kasselstrand; [2017]
    Nyckelord :Phonics; whole language; läsundervisningsmetoder; avkodning; språkförståelse; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur läsundervisningsmetoderna phonics och whole language behandlar avkodning och läsförståelse, samt hur dessa metoder påverkar elevernas avkodnings- och läsförståelseförmåga. Genom manuell och elektronisk sökning i databaser har vetenskapliga forskningsartiklar samlats in och sammanställts. LÄS MER

  5. 5. Läsundervisning - ur några lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Carolina Sandholm; Ulrika Olander; [2010]
    Nyckelord :lärarens kompetens; individanpassad undervisning; traditionell läsinlärning; LTG;

    Sammanfattning : Läsundervisning, dess syfte och innehåll har förändrats genom historien. Det har även skolan, dess form och innehåll gjort. Idag är det viktigt att anpassa läsundervisningen till alla elever utifrån deras förutsättningar och behov (Lpo 94, 2005). LÄS MER