Sökning: "Läsutvecklingsschema"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Läsutvecklingsschema.

  1. 1. Automatisk metod för läs-screening i lågstadiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ada Lindmark; Christian Vos; [2020]
    Nyckelord :läs-screening; läsutvecklingsschema; LUS; forced alignment; dynamic time warping; DWT.;

    Sammanfattning : En av de mest centrala delarna av undervisningen i lågstadiet fokuserar på svenskämnet och speciellt elevers läsförmåga. Trots obligatoriska screeningmoment och nationella bedömningsstöd uppfattar personal inom skola att kartläggning av läskunskaper är tidskrävande, komplext och subjektivt till följd av dess manuella format. LÄS MER

  2. 2. Språksyn i förskolans observationsmaterial - LUS, RUS och TRAS ur ett första- och andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Classon; [2015]
    Nyckelord :bedömning; flerspråkighet; LUS; normer; observationsmaterial; observationsschema; RUS; språksyn; TRAS;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka observationsmaterialen Läsutvecklingsschema (Allard, Rudqvist & Sundblad, 2001), Relationsutvecklingsschema (Erixon et al. 2007) och Tidig registrering av språkutveckling (Espenakk et al. 2013) i förhållande till vad Lpfö98/10 tillskriver uppdraget. LÄS MER

  3. 3. Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Haglund; [2014-09-04]
    Nyckelord :LUS; läsutvecklingsschema; skolutveckling; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; läsning; mål- och resultatstyrning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. Teori: Studien är en fallstudie. Resultatet relaterar till tre olika skolutvecklingsteorier. LÄS MER

  4. 4. Delaktig eller inte, det är frågan : En intervjustudie kring elevens delaktighet i bedömning i svenska utifrån bedömningsstöden »Läsutvecklingsschema» och »Nya språket lyfter!»

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Carina Eriksson Tholf; [2013]
    Nyckelord :assessment; assessment tools; participation; LUS; Läsutvecklingsschema; Nya språket lyfter!; bedömning; bedömningsstöd; delaktighet; LUS; Läsutvecklingsschema; Nya språket lyfter!;

    Sammanfattning : Assessment of the level of the pupils´ knowledge and understanding are important parts of teaching. There are diverse ways to do this and many different tools to use. The purpose of this study is to explore, through qualitative interviews, how five teachers work with assessment. LÄS MER

  5. 5. SLUS - ett kartläggningsschema : En studie om SLUS i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Tillemark; [2012]
    Nyckelord :kartläggningsschema; SLUS; God läsutveckling; LUS;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära eleverna att läsa och skriva, vårt samhälles kommunikationssystem litar på att alla har dessa färdigheter. (Lundberg, 2003) På skolorna finns det en mängd olika kartläggningsscheman som ska vara en hjälp för läraren att dokumentera elevernas läsutveckling så att skolsystemet inte missar elever som fastnar i utvecklingen. LÄS MER