Sökning: "Läxor i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden Läxor i skolan.

  1. 1. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Wikander; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; mental hälsa; mentala tallriksmodellen; mentalt välbefinnande; livskvalitet; sömn; hälsa; BBQ; SRBQ;

    Sammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER

  2. 2. Läxor och tidig läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Läxa; Läsläxa; Tidig läsutveckling; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är en fördjupning i de didaktiska aspekterna av läxor i förhållande till barns tidiga läsutveckling och utgår från frågeställningar om vilka skäl det finns för att använda läxor som metod i tidig läsundervisning, vilka positiva eller negativa konsekvenser som är förknippade med att använda läxor samt hur läxor kan utformas för att stödja barns tidiga läsutveckling. Metoden är en systematisk litteratursökning i databaserna SwePub, ERC och ERIC. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefin Sjöland; Emilia Westberg; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; lärares syn; matematik; matematikläxa; syfte;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER

  4. 4. Nyckeln till läsutveckling : En undersökning om läsläxans bidragande faktor till elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Andersson; Emmie Arvidsson; Linnea Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; lärarskicklighet; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning visar kring hur läsläxan bidrar till elevernas läsutveckling och hur man främjar läsutvecklingen hos eleverna. I skolan finns det en lång tradition av att ge ut läxor till eleverna, och läsningen är en av de grunder som är viktigast att få med sig från grundskolan in i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Matematikläxor på lågstadiet och lärares tankesätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Dynamiskt tankesätt; lågstadiet; läxor; matematik; statiskt tankesätt; uppföljning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärarnas inställning till och syfte med matematikläxor, hur uppföljningen och återkoppling sker, vilka faktorer som påverkar utformandet. Studien är kvalitativ och datan till studien samlades in genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma legitimerade lärare på lågstadiet. LÄS MER