Sökning: "Lågaffektivt bemötande"

Visar resultat 21 - 25 av 109 uppsatser innehållade orden Lågaffektivt bemötande.

  1. 21. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Konflikthantering i förskola : Förskollärares olika förhållningssätt vid konflikter i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Ahlstrand; [2022]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; förskollärare och Cohens konflikthanteringsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares konflikthantering i barngrupp under tiden för den fria leken. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör förskollärarens agerande vid olika konflikter, deras förhållningssätt och val av metod för att kunna hantera olika typer av konflikter. LÄS MER

  3. 23. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Larsson; [2022]
    Nyckelord :Paraeducator; special education; cooperation; intellectual disability; augmentative and alternative communication; Elevassistent; grundsärskola; samverkan; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER

  4. 24. Kan du hjälpa mig att förstå? : Förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande - en intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Söder; Josefine Lövgren; [2022]
    Nyckelord :Acting out behavior; behavioral theory; low-affective treatment; methods; preschool teacher; reinforcement; strategies; the individual perspective.; Beteendeteori; förskollärare; förstärkning; individperspektiv; lågaffektivt bemötande; metoder; strategier; utagerande beteende.;

    Sammanfattning : Den föreliggande undersökningen har gjorts i syfte att undersöka förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande gentemot barn med utagerande beteenden i förskolan. Med ett vidare syfte att undersöka vilka strategier och metoder förskollärare använder för att förebygga utagerande beteenden. LÄS MER

  5. 25. Hur ska vi hjälpa dig att blomma ut? : En kvalitativ studie om en grupp socialpedagogers upplevelser av arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Tomasson; Nazanin Jamal Zadeh; [2022]
    Nyckelord :NPF; HVB; autism; ADHD; socialpedagog;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en kvalitativ intervjustudie som riktar in sig på professionella inom HVB-hem och deras upplevelser av arbetet med placerade barn och unga som har en NPF-diagnos. De diagnoser som studien innefattar är ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och autismspektrumtillstånd. LÄS MER