Sökning: "Lågaffektivt bemötande"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade orden Lågaffektivt bemötande.

  1. 6. "Många konflikter är onödiga" : Förskolepersonalens förståelse och tolkning av konflikter mellan barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Ludwig; Cathrin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Förskolepersonal; Kommunikation och Cohens konfliktpyramid;

    Sammanfattning : Konflikter mellan barn sker dagligen i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka och förstå förskolepersonalens beskrivningar av konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  2. 7. Anknytningens möjligheter för utmanande barns emotionella förmåga : En intervjustudie gällande pedagogers kunskap om vilka möjligheter anknytning kan ha för utmanande barns emotionella hanteringsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emilia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; utmanande barn; emotionell förmåga; anknytningsteori; sociokulturell teori; pedagoger; små barn;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018 s. 5) beskrivs det att pedagoger ska bidra barnet med förståelse för att kunna hantera sina känslor. I dagens samhälle möter pedagoger barn i förskolan från olika kulturer med olika erfarenhetsryggsäckar varav det barnet kan uppfattas utmanande av pedagoger. LÄS MER

  3. 8. ”Så fantastiskt med mycket glädje!” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt om känslostarka barn och lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Affekter; Förskollärares uppfattningar; Känslor; Känslostarka barn; Likvärdighet och lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Brottsigheten har de senaste åren gått längre ner i åldrarna påpekar Justitiedepartimentet (2023) och regeringen har lämnat in en rad åtgärder som ska bekämpa denna utveckling. Det var med detta i åtanke som jag formulerade mitt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper känslostarka barn i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  4. 9. Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att arbeta under hot och våldsamma situationer i samverkan med polis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Åberg; Jeanette Andersson; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; nurse; threat and violence; collaboration; police; experience; nursing; qualitative design.; Ambulanssjuksköterska; ambulans; hot och våld; samverkan; polis; erfarenhet; omvårdnad; kvalitativ design.;

    Sammanfattning : Introduktion: Hot och våld ökar i samhället, vilket innebär att även ambulanspersonal oftare blir utsatt för hot och våldsamma situationer. Samverkan med polis är viktig för att minska risken att personalen skadas. Samverkan har även betydelse för patientsäkerheten och för att kunna ge vård i rätt tid. LÄS MER

  5. 10. NPF - En del av verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Vändal; Linus Wibring; [2023]
    Nyckelord :NPF; Inkludering; Specialpedagogik; Förhållningssätt; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärare i fritidshem och resurspersoners arbete med inkludering och bemötande av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i fritidshem.  En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lärare i fritidshem och två resurspersoner har använts för att samla material till studien. LÄS MER