Sökning: "Löpande protokoll"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Löpande protokoll.

  1. 1. Praktiska övningars betydelse i fysikundervisningen : Hur kan praktiska övningar bidra till att synliggöra friktion i årskurs F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Michelle Anjemo; Malin Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Conceptual learning; Discussion; Friction; Learning by doing; Primary school; Begreppsinlärning; Diskussion; Friktion; Lågstadiet; Praktiska övningar;

    Sammanfattning : Studien bygger på en interventionsforskning med syfte att tydliggöra att praktiska övningar bidrar till begreppsinlärning hos elever i lågstadiet. Studiens utformning bestod av en undervisningssekvens innehållande en förkunskapskoll, en praktisk övning, en genomgång med diskussion, följt av ytterligare en praktisk övning. LÄS MER

  2. 2. Erfarenhetsåterföring i byggproduktion : Hur kan dagens erfarenheter förbättra framtida arbetssätt?

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Tùng Hedberg; Oscar Johansson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Byggbranschen är till stor del projektorienterad där en tillfällig byggarbetsplats etableras för byggproduktion. Projekten är unika men samtidigt är många moment återkommande, därmed är det väsentligt att kunna återföra erfarenheter och kunskap till framtida projekt. LÄS MER

  3. 3. Barn är bara barn : En studie om genus i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natasja Budai Sjölund; Sofia Ahlblom Winkler; [2021]
    Nyckelord :pedagogers bemötande; samspel; genus; kön;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien som vi genomfört utgår från tidigare forskning, litteratur samt styrdokument. Vi har valt att presentera ett historiskt perspektiv på genus och könsroller samt hur pedagogers riktlinjer sett ut gällande genus i styrdokument. LÄS MER

  4. 4. De yngsta förskolebarnens samspelskompetens i leken : En studie om tillträdesstrategier, inkludering och exkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Rebecca Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; samspel; interaktion; lek; toddlare; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur de yngsta barnens sociala kompetens synliggörs i samspelssituationer på förskolan. Jag har riktat särskilt fokus på hur barnen gör för att inkludera och exkludera varandra i lek och samspel, samt vilka tillträdesstrategier barnen använder för att få tillträde till en pågående lek. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Angelica Nyström; [2017]
    Nyckelord :barns lärande; pedagogers roll; pedagogiskt material; Gelman och Gallistels fem principer.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER